
Les også
Hvordan den voksne bruker sin kompetanse og hva barna lærer
Her finner du teori og praksis koblet sammen på en oversiktlig og anvendlig måte. Det handler om de minste skolebarna.
Les mer >>Vikar informasjon om tospråklige barn
Hvordan bør vi forholde oss til tosprklige barn som er i ferd med å lære norsk? Her er et godt informasjonsskriv til vikarer og ansatte.
Les mer >>Vent litt!
«Sett dere rundt bordet og vent til jeg kommer med maten.» «Bare vent litt her, så kommer jeg snart og vi kan gå ut og leke.» Høres det kjent ut?
Les mer >>Den viktige overgangen
Eksempel på kommunale planer for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Les mer >>Michel Foucault
Michel Foucault skriver om en type makt som har størst kraft når den får virke i det skjulte. Hans teorier er verdt å merke seg for personalet i norske barnehager som har tradisjoner for å vie oppmerksomhet til makt.
Les mer >>Det fenomenologiske perspektivet på lek
Fenomenologi betyr læren om fenomener. Her er det altså leken som fenomen som er i fokus.
Les mer >>