Barns medvirkning forutsetter gode relasjoner
Maurtua barnehage - om hvordan barns rett til medvirkning påvirker arbeidet i barnehagen
Les mer >>Personalmøte om barns medvirkning
Barns medvirkning avhenger av hvordan vi ser på barn, hva vi mener barn skal være og hvordan vi mener de bør ytre seg.
Les mer >>Barn som medmennesker og deltagere: innflytelse fra Barnekonvensjonen?
Prinsippet om at barn skal bli hørt synes mer integrert i hele rammeplanteksten enn tidligere, selv om linjen til barnekonvensjonen kunne vært forsterket ved at rammeplanen også hadde vist til artikkel 31 og barns rett til lek.
Les mer >>Schmokken i koppen
Medvirkning for de aller minste kan være en utfordring. her får du en god ide som også involverer foreldrene!
Les mer >>Hvorfor skal vi høre på barns meninger?
Når får unger egne meninger? Hvilken kompetanse kreves av voksne lyttere?
Les mer >>Barns medvirkning – et diskusjons- og refleksjons-verktøy
Mange er usikre på hvordan de skal forholde seg til barns medvirkning. Hvor skal man begynne? Her er et verktøy for diskusjon i personalgruppen.
Les mer >>Hoppende glade over å bli tildelt stipend
Maurtua barnehage i Hokksund er én av to i landet som får utdelt penger fra barnehagestipendet på grunn av at de satser på barns medvirkning
Les mer >>Hvis jeg må spørre, bestemmer jeg da?
Dette er foredragsnotater fra Skoglundbarnehage. Bruk dem som diskusjonsgrunnlag og utgangspunkt for ideer.
Les mer >>Klissete forming og livslang læring
Hele verden består av to ting: mennesker og gjenstander, og begge er avhengig av hverandre. Mennesker kan ikke leve uten gjenstander, og gjenstander betyr ingenting uten mennesker. I forming skjer en relasjon mellom mennesker og gjenstander, noe som gjør livet meningsfylt!
Les mer >>