Barn tenker annerledes enn oss voksne

Barns sosiale verden er oftest utviklet før de møter mer formelle matematiske problemer.

Les mer >>

Samlingsstunden ut fra Vygotskijs perspektiv

Hvordan skal man finne en god balanse mellom lek og læring i samlingsstunden?

Les mer >>

PISA forandret norsk skole – står barnehagen for tur?

"PISA er historien om hvordan internasjonale sammenlikninger har globalisert utdanningspolitikken, noe vi tidlige har oppfattet som landenes eget anliggende"

Les mer >>

Tidlig innsats – lekende innsats

"Alle" er enige om at tidlig innsats er viktig. Men hva betyr det? Dion Sommer vil heller ha lekende innsats enn tidlige skoleaktiviteter.

Les mer >>

Barns utvikling - Ettåringen

Det å ha en viss forståelse for hva barn er i stand til ut fra alder er viktig. Samtidig modnes og utvikles barn individuelt og overdreven generalisering blir galt.

Les mer >>

Rom for de yngste

Å skape rom hvor barn og voksne føler seg fri til å leke og samspille kan oppleves vanskelig for mange.

Les mer >>

Man arver ikke sine foreldres problemer!

I Danmark har vi vennet oss til å lete etter forklaringer på menneskers atferd i deres oppvekst. Men vi risikerer å stemple barn når vi antyder at de arver sine sosiale forhold etter foreldrenes utdanningsnivå, sier sosiolog Morten Ejrnæs.

Les mer >>

Barnehagen må legge bedre til rette for ettåringene

Vi har for lite kunnskap om de yngste barna i barnehagen

Les mer >>

Kreativitet er ikke en evne

Når vi får en ide eller er kreative, hva er det egentlig som skjer?

Les mer >>