Kvalitetsutvikling av viktige områder

Skjemaet med området "Den kompetente voksne" er et eksempel på hvordan man kan strukturere utviklingsarbeidet i barnehagen.

Les mer >>

På tide å skifte ut kartet ditt?

Har dere staket ut kursen sammen i barnehagen? Eller er det slik at du må orientere deg på egen hånd?

Les mer >>

Slik tar du livet av kreativiteten

Nei, det går ikke, det har vi prøvd før. Denne tilbakemldingen bidrar ikke akkurat positivt i kreative prosesser

Les mer >>

Må ikke gro inn i veggene!

Vi må ikke bli så fornøyd med oss selv at vi står helt stille. Dynamikk er helt nødvendig dersom en organisasjon og et fag skal utvikle seg, sier Tone Risvoll Kvernes.

Les mer >>

Lederskjønn og handlingskompetanse

Den pedagogiske lederen har en dobbeltfunksjon, der h*n bruker faglig skjønn som base for handlinger i det pedagogiske arbeidet med barna, samtidig som h*n har ansvaret for at resten av personalet lærer hvordan tilsvarende handlinger utføres.

Les mer >>

Barnehagens rom: Kontoret

Av barnehagens mange rom, er rommene med barn de aller viktigste. Men hva med kontoret? Hvordan skal det se ut, hvordan skal det fungere, og hva skal det signalisere?

Les mer >>

Optimisme – ja takk?

Det er mye å hente på å dyrke en optimistisk holdning og væremåte

Les mer >>

Lar du deg altfor lett påvirke av andre?

Har du opplevd problemer med å få gjennomslag for dine gode idéer? Sliter du med å overtale andre?

Les mer >>

Prinsipper for gode målformuleringer del 2

Målene må være tilpasset ferdighetsnivået i personalgruppen

Les mer >>