Barnehageforum - Vurderingsområder

Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?

ANNONSE
Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Observasjonsmetoder - barns sosiale ferdigheter

Skjemaet kan gi en god indikasjon på hvordan barnet fungerer i barnegruppen

Les mer >>

Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon

Artikkel serie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 4 – Sammenfattende refleksjoner

Les mer >>

Pedagogisk dokumentasjon – Kommunikasjon, språk og tekst

Pedagogisk dokumentasjon - start med hva de voksne gjør! I rammeplanen er det klare krav. Begynn med disse.

Les mer >>

Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon

Artikkelserie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 1 - Kort teoretisk innføring

Les mer >>

Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer

Målet med denne metoden er at en skal kartlegge hvilken type kontakt (+ positiv, -negativ eller 0 kontakt) personalet har med det enkelte barn i løpet av f.eks. en uke.

Les mer >>

Observasjonsskjema – de voksnes måte å forholde seg til barna på

Hvordan forholder voksne og barn seg til hverandre? I to ulike barnehager kan dette være nokså forskjellig. På hvilken måte er voksne aktive sammen med barna, og hvordan snakker de til barn?

Les mer >>

Observasjon – løpende protokoll

Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.

Les mer >>

Observasjonsskjema – barns samarbeid under frilek

Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.

Les mer >>

Kartlegging av barnehagens som organisasjon

Kartlegging av barnehagen danner grunnlaget for utviklingsarbeidet. Sigurd Aukland har utviklet et godt verktøy for dette.

Les mer >>