Barnehageforum - Pedagogisk dokumentasjon og rammeplanen

Det er tydelig samsvar mellom barnehagens formål, rammeplanens føringer og pedagogisk dokumentasjon.

Barne- og læringssynet som ligger til grunn for teorier om pedagogisk dokumentasjon finner man igjen i rammeplanen.

Kapittel 1 om «Barnehagens verdigrunnlag» slår for eksempel fast at «Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer..» og at «Alle barn skal kunne få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.» 4 Utviklet av

verktøy: Pedagogisk dokumentasjonDenne teksten er hentet fra verktøyet Personalmøte - Rammeplan. Tema: Pedagogisk dokumentasjon. Verktøyet er utarbedet av Barnehageforum i samarbeid med Sigurd Aukland. Les mer om verktøyet

Også i kapittel 2 som somhandler roller og ansvar, er dokumentasjon sentralt. Eksempelvis vist gjennom denne formuleringen: «Styreren leder og følger opp arbeidet med planlegging, dokumentasjon, vurdering og utvikling av barnehagens innhold og arbeidsmåter og sørger for at hele personalgruppen involveres.»

Også i kapittel 3 om «Barnehages formål og innhold» finner vi en rekke formuleringer som omfatter pedagogisk dokumentasjon. Det heter for eksempel under overskriften «Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek» at personalet skal «observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser.»

I kapittel 4 om «Barns medvirkning» heter det videre at «Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet…» Forutsetningen for dette er at personalet gjennom samtaler og observasjon fanger opp og kan dokumentere barnas syn.

Det er også samsvar mellom pedagogisk dokumentasjon på den ene siden og rammeplanens vektlegging av vurdering og forbedring av praksis på en andre. Her er utdrag som direkte eller indirekte handler om pedagogisk dokumentasjon i rammeplanens kapittel 7 om «Barnehagen som pedagogisk virksomhet»:

 

Rammeplanen om dokumentasjon   

«Dokumentasjon av det pedagogiske arbeidet skal inngå i barnehagens arbeid med å planlegge, vurdere og utvikle den pedagogiske virksomheten.» (Utdrag)

«Vurderinger om barnegruppens og enkeltbarns trivsel og allsidige utvikling skal dokumenteres når det er nødvendig for å gi barnegruppen og enkeltbarn et tilrettelagt tilbud. Det kan gi grunnlag for å tilpasse og videreutvikle det pedagogiske arbeidet.» (Utdrag).

 

Rammeplanen om koplingen mellom årsplan og dokumentasjon

«Årsplanen skal vise hvordan barnehagen vil arbeide for å omsette rammeplanens formål og inn hold og barnehageeierens lokale tilpasninger til pedagogisk praksis. Årsplanen skal blant annet vise hvordan barnehagen arbeider med omsorg, lek, danning og læring.» (Utdrag).

 

Rammeplanen om koplingen mellom vurdering og dokumentasjon

«Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres og fortolkes ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen.» (Utdrag).

«Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles re f leksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring.» (Utdrag)

 

Rammeplanen om koplingen mellom planlegging og dokumentasjon

«Planleggingen må baseres på kunnskap om barns trivsel og allsidige utvikling, individuelt og i gruppe. Den skal også baseres på observasjon, dokumentasjon, refleksjon, systematisk vurdering og samtaler med barn og foreldre.» (Utdrag).