Glemt passord
Barnehagen kan utgjøre en forskjell, men ikke alltid. Utsatte barn trenger bevisste ansatte for å kunne bryte negative mønstre, sier professor Bente Jensen.
Gjennom ny kunnskap og innsikt ga mange uttrykk for faglig stolthet og større trygghet i arbeidet med barna.
Kari ønsker seg en husøkonom til å ivareta en del viktige oppgaver i barnehagen
Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.
Et ressurshefte for foreldre og personalet om samarbeid
Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.
Hvorfor oppstår det så mange konflikter mellom barn og voksne, og barn imellom?
Blir du usikker når barn reagerer med sinne og sterke følelser? Lurer du på hvordan du skal møte disse barna?
Når får unger egne meninger? Hvilken kompetanse kreves av voksne lyttere?
Jesper Juul har klare meninger om bruken av timeout i barnehagen og hjemmene.
Dette er en klassiker av en artikkel
Dette er første del i en spennende artikkelserie om emosjonell og sosial trening i barnehagen.
Mange er usikre på hvordan de skal forholde seg til barns medvirkning. Hvor skal man begynne? Her er et verktøy for diskusjon i personalgruppen.
Er du ute etter et forståelig teorigrunnlag for samspill og relasjoner, så finner du det her!
Hundeides temaer for godt samspil var en del av "Programmet for foreldreveiledning som ble satt i gang av Barne- og familiedeartrementet
En av de viktigste bøkene som er skrevet om læring, samspill og dialog mellom barn og voksne i dagens barnehage, sier Astrid Manger om boka Lyttende pedagogikk. Selv har hun vært så heldig å få oversette den.
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?