Glemt passord
Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materiale og utforming av fysisk miljø. For å få til det må vi ha en fleksibel organisering, vi må delta og reflektere og – ikke minst – vi må ha god tid.
Næring til liv, lek og læring
Å gi barn medvirkning i barnehagen er ikke det samme som å la barna velge fritt og la dem gjøre som de vil.
Migrasjonspedagog Cathrine Storvik deler i denne artikkelserien sine tanker om mangfold i barnehagen. Første del tar for seg stillhet og andrespråksinnlæring.
Her finner du en innføring i tankene bak Steinerpedagogikken slik Rudolf Steiner utformet den.
Prosjektet skoleparat har ført til mer skoleklare barn
Gråten er et utløp for følelser, og er helt naturlig når ettåringen får snudd opp-ned på tilværelsen sin, mener Kathrine M. Fagereng.
Barnehagepersonalet sier én ting, men gjør noe annet når de møter gråten i barnehagen, oppdaget Nina Rossholt. Burde vi øve oss på å snakke om gråt?