Barnehageforum - Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?

Leken bygger lekestyrke – en personlig styrke som er en måte å forholde seg til virkeligheten på, og som vi kan bære med oss og benytte oss av gjennom hele livet!

ANNONSE

Før jeg beskriver lekens kjennetegn vil jeg problematisere uttrykket ”fri lek”. Det blir nemlig en tautologi – for lek kan ikke være noe annet enn fri. Den er spontan og frivillig. Du bestemmer selv om du vil leke, selv om leken kan leve sitt eget liv. Alle har vel en gang erfart hvordan leken drar i vei i uventetede retning når en først har gitt seg med.

Samtidig kan et uttrykk som fri lek få oss til å tro at alle barn leker når det står fri lek på programmet, men sånn er det ikke. De barna som har god lekestyrke kommer raskt igang med leken, mens andre kan nøle eller begi seg inn i vanelek, som å sykle rundt og rundt, eller legge uendelig mange perleplater – en slags gjentatt aktivitet som egentlig ikke er lek.

Margareta Öhman

I leken kan vi uttrykke oss fritt, men hva kreves for at vi skal kjenne oss fri til å leke? I barnehagen trengs lekemiljø som er fri for stress og krav, og barna må oppleve tilstrekkelig trygghet i relasjonene og i lokalene. Jeg snakker om lekagens – som hvert enkelt barns sosiale mulighet til å initiere, strukturere og kontrollere sin lek. Som pedagog må en spørre seg – føler alle barna seg fri nok til å leke fritt?

Lekens viktigste kjennetegn er koblet til det jeg kaller lekens egenverdi; som følelse av glede, nysgjerrighet, opplevelse av kompetanse, å kunne bestemme selv, å finne sine egne kreative og personlige uttrykk i leken, opplevelse av samhørighet med andre, og at det i leken finnes en slags flow - leken er barnas tilgang på mindfullnes. Disse opplevelsesbaserte tegn på egenverdi har stor betydning for psykisk hele og velbefinnende.

 

ER LEKBASERT LÆRING EGENTLIG LEK?

digital konferanse: Nordiske impulser 2020
Den viktige leken - Lekesterke barn og lekekloke voksne. 
Leken er kanskje det viktigste vi kan tilby barn. Men hvordan kan vi bidra til å berike og intensivere leken? Og hva kjennetegner lekekloke voksne og lekesterke barn?

Dette er temaet for Nordiske Impulser i 2020. Les mer om konfeansen her

Hva er egentlig lekbasert læring? Jeg tenker at det avhenger av hvordan pedagogen engasjerer barnet og seg selv i læringen og i leken. Det blir en annen slags lek enn det barnet selv initierer, men den kan selvsagt gå over i en sånn lek. Jeg tenker at lek finner sted langs et kontinuum der den ene ytterlighet handler om utforsking som kan gå over i eksperimentering, som kan gå over i egne konstruksjoner som kan fylles  med historier og iscenesettele – det jeg kaller kreativ lek - som er den andre ytterlighet. Den ene formen er ikke bedre enn noen annen, og samtidig trengs alle fire for at leken skal bli dypt tilfredsstillende for barna. I en lekbaserte læringen kommer vi kanskje sjelden til den kreative leken, men det behøver ikke være sånn. Jeg tenker- uten å ha noe forskningsmessig grunnlag for det – at svenske barnehager er dyktige på å la barn få tid og plass for å utforske, eksperimentere og konstruere. Den siste delen – den kreative leken med fantasi og egen skapende virksomhet – der barna går i rolle og lager egne fortellinger – får ikke like stor plass. Det kan skyldes at vi i Sverige har en læreplan og ikke en lekeplan, og at pedagogene fokuserer mer på læring enn på lek.

 

HVORFOR ER FRI LEK VIKTIG?

Med utgangspunkt i reservasjonene jeg har nevnt ovenfor mener jeg at lek som barn selv initierer, strukturerer og kontrollerer, og som fører til kreativ læring er viktig for barns velbefinnende, fantasi og forestillingsevne. Den er en del av barns livsmestring og gir dem verktøy for å håndtere selve livet. Leken gir barn en trygg arena for å iscenesette det de vil undersøke eller prøve, og den er barnets egenskapte zpd (zone of proximal development) som Vygotskij sier.

 

Lek er barnas egen pedagogikk – deres egen måte å lære, bearbeide og skape noe nytt.


Leken bygger lekestyrke – en personlig styrke som er en måte å forholde seg til virkeligheten på, og som vi kan bære med oss og benytte oss av gjennom hele livet!

 

 

Flere artikler innen Den viktige leken

En helhetspedagogisk forståelse av lek

Lek er kjernen i pedagogikken i våre barnehager. I hvilken grad har personalet et felles begrepsapparat for å jobbe med leken?

Les mer >>

Sett av rikelig med tid til barnas frie lek

I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.

Les mer >>

Kommoder med lekelyst

Synes dere av og til at lekemateriellet spres for alle vinder før barna rekker å skape lek som får vare en stund? Da kan en god lekekommode være tingen.

Les mer >>

Det sosiokulturelle perspektivet på lek

Leker barn fra høyere sosiale lag frodigere og mer fantasifulle leker enn barn med tilhørighet til lavere samfunnslag?

Les mer >>

Trenger tid, rom og aktive voksne

Lek er barns primære arena for å uttrykke seg. Derfor er det helt avgjørende at barn får tid og rom til å leke.

Les mer >>

Det er ikke lek alt som gir læring

Lek og læring brukes om hverandre som om de var to sider av samme sak. Det er de ikke. Læring er alltid til stede i leken, men leken er slett ikke alltid til stede i læringen, slik noen vil ha det til. Spørsmålet er hva vi verdsetter mest.

Les mer >>

Foreldre for lek

I en tid hvor mange har meninger om hva barnehagen skal bruke tiden på er det ekstra viktig å holde fast ved kunnskapen om lekens betydning.

Les mer >>

Et forsvar for leken, fantasien og barndommen

Det tar tid å vokse opp. Det er det ikke alle voksne som forstår. Med sin nye dokumentarfilm vil Margreth Olin bidra til at noen flere forstår litt mer.

Les mer >>

Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær

Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.

Les mer >>