Barnehageforum - Teamledelse i barnehagen – en hybrid ledelsesform

Å være pedagogisk leder i et barnehageteam er en spennende og kompleks oppgave. En hybrid lederform som teamledelse, har mål om å lede og støtte personalet slik at alle blir gode i arbeidet med barna. Hvordan kan den pedagogiske lederen bidra til å skape «vi-følelse»?

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Må stille krav til pedagogisk ledelse

Det er uheldig dersom avstanden mellom styrer og pedagogisk leder blir større.

Les mer >>

Viktige spørsmål før endringsprosesser igangsettes

Hvilken visjon står bak endringene? Hvilke utfordringer vil vi møte? Denne artikkelen presenterer 11 fokusområder, som er avgjørende i ledelse og kommunikasjon av en organisasjon som skal gjennom endringsprosesser.

Les mer >>

Slik blir du bedre til å be om hjelp

Har du vanskelig for å be om hjelp på jobb, selv når arbeidsmengden føles overveldende?

Les mer >>

Har ikke tid til å lede eller prioritere lederutvikling

Det skrives mange artikler og bøker om å ta kontroll på tiden. Det finnes råd men det hjelper dessverre lite de som ikke har tid til å lese, diskutere og reflekter. Derfor kommer det her en kort artikkel, med noen refleksjonspunkter og et mulig gjenkjennbart eksempel tildiskusjon.

Les mer >>

Lederens verste karaktertrekk

I denne artikkelen beskrives de 10 verste karaktertrekk hos en dårlig leder

Les mer >>

Lederen har ordet!

Nina drømmer om å ta med hele personalgruppen på en studietur til Reggio Emilia

Les mer >>

Lederen har ordet!

Rettferdighet og samsvar mellom ord og handling er viktig for meg

Les mer >>

Fra krise til utvikling - dare to care

Hva skjer når vi er under press eller i kriser, personlig eller i personalgruppa?

Les mer >>

Fra Pedagogisk leder til styrer

Det er viktig å ha tenkt gjennom en del problemstillinger når du vurderer å søke jobb som styrer

Les mer >>