Barnehageforum - Å fange læringen

Pedagogisk dokumentasjon er mer enn å henge opp bilder på veggene

ANNONSE
Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon

Artikkelserie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 1 - Kort teoretisk innføring

Les mer >>

Å se sammen med barn

Å sette ord på det vi gjør er ikke bare en måte å fortelle andre hva vi har gjort. Det er også en måte å klargjøre egne tanker, og det hjelper oss å forstå.

Les mer >>

Nytt verktøy: Pedagogisk dokumentasjon

Refleksjon og kritisk tenking rundt egen praksis

Les mer >>

Observasjonsskjema – de voksnes måte å forholde seg til barna på

Hvordan forholder voksne og barn seg til hverandre? I to ulike barnehager kan dette være nokså forskjellig. På hvilken måte er voksne aktive sammen med barna, og hvordan snakker de til barn?

Les mer >>

Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?

Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.

Les mer >>

Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon

Artikkel serie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 4 – Sammenfattende refleksjoner

Les mer >>

Kartlegging av barnehagens som organisasjon

Kartlegging av barnehagen danner grunnlaget for utviklingsarbeidet. Sigurd Aukland har utviklet et godt verktøy for dette.

Les mer >>

Vurderingsområder

Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?

Les mer >>

Observasjonsskjema – barns bråk og krangling under frilek

Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.

Les mer >>