Flere artikler innen Pedagogisk dokumentasjon
Observasjonsskjema – de voksnes måte å forholde seg til barna på
Hvordan forholder voksne og barn seg til hverandre? I to ulike barnehager kan dette være nokså forskjellig. På hvilken måte er voksne aktive sammen med barna, og hvordan snakker de til barn?
Les mer >>Observasjon – løpende protokoll
Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.
Les mer >>Observasjon - sosiogram og sosiomatrise
Denne metoden blir brukt til å kartlegge hvem hvert barn foretrekker av de andre barna.
Les mer >>Vurderingsområder
Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?
Les mer >>Observasjonsskjema - ressursanalyse
Bruk ressursanalyse til å få en bedre oversikt over det enkelte barns ressurser.
Les mer >>Observasjonsskjema – barns bråk og krangling under frilek
Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.
Les mer >>Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?
Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.
Les mer >>Observasjon som nyansatt - daglige inntrykk
Dette er et bra verktøy for de nyansatte. Her kan du utnytte din nye kollegas friske blikk på barnehagen.
Les mer >>Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon
Artikkelserie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 1 - Kort teoretisk innføring
Les mer >>