

Flere artikler innen Den viktige leken
Det lekende læringslivet
Det er ikke sikkert at et voksen-perspektiv på hva som er den gode leken er det samme som hva den gode leken er sett fra barnehøyde, og hvordan kan vi ivareta lekens egenverdi dersom leken er gjenstand for pedagogisk nyttetenkning?
Les mer >>Vennskap til besvær?
Å ha en god venn er en gave. En venn er en person du kan dele stort og smått med: tanker, følelser, gleder og sorger. Og ikke minst kan du ha det gøy med venner.
Les mer >>Lek og mobbing – når voksne krenker barn
Noen ganger er det best å ta feil, andre ganger er det ille å ha rett. Dette handler om det siste. Vi snakker om et klassisk problem nyere forskning støtter opp under.
Les mer >>Det viktigste er å få leke - lek og læring
"Barnet er i leken mens læringen er i barnet."
Les mer >>Får jeg være med i leken?
For at vennskap skal oppstå må barn få leke sammen, det synes opplagt. Men alle får ikke alltid være med i leken, og noen sliter mer enn andre barn med å få innpass.
Les mer >>Hvor ble det av leken?
Hvor ble det av leken spør Margaretha Öhman i sin nye bok "Det viktigste er å få leke"
Les mer >>Vennskap vokser fram av trygghet
Ikke stress om barnet er mer eller mindre sosialt enn deg - det kommer til å endre seg mye i årene fremover, i følge psykolog og familieterapeut Hedvig Montgomery.
Les mer >>Det kommunikasjonsteoretiske perspektivet på lek
Innenfor det kommunikasjonsteoretiske perspektivet er forskerne interessert i hvordan leken kommuniseres, spesielt på metanivå.
Les mer >>Hva gjør du når barna leker?
For barna er det selve leken som er det viktigste, ifølge FNs konvensjon om barns rettigheter.
Les mer >>