Matematikk i barnehagen

Lek er drivkraften i utviklingen av barnas matematikk. Barna bruker sine begreper i leken, og leken utvider forståelsen. I arbeidet med matematikk i barnehagen må derfor barnas lek stå sentralt. Barnas egne matematiske tanker og egne forestillinger må respekteres.

Les mer >>

Matematikk er mer enn tall og tegn

Matematikk handler om mye mer enn regnestykker og teori. Matematikk kan for eksempel handle om tenner. Det var tilfelle sist Matematikksenteret i Trondheim hadde besøk av en barnehage.

Les mer >>

Matematikk og kommunikasjon - en observasjonsoppgave

Dette er en observasjonsrapport med matematikk i fokus. Her finnes det spennende innfallsvinkler til det nye fagområdet Antall, rom og form.

Les mer >>

Hvor mange tenner har en kråke?

Det er viktig å ta matematikken på alvor – og lov til å bruke humor for å gi barna matematisk forståelse, sier Gerd Åsta Bones.

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 6: Rom og lokalisering

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Matematikkskolen - Introduksjon

Introduksjon til nettbaserte kurs om matematikk i barnehagen

Les mer >>

Matematikk-tips: Dagens tall er 3

Trenger dere tips til hvordan dere kan jobbe med matematikk i barnehagen?

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 2: Tall og mengde

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Mattematikkskolen, del 4: Geometri 2

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>