En velskrevet, spennende og relevant bok for praksisfeltet i barnehage og skole.

Denne boken er svært informativ, oversiktlig og interessant med tanke på å få et innblikk i barns kroppslige verden og på tema sirkus. Jeg vil beskrive boken som lettlest, grundig og faglig god på temaet forfatterne ønsker å formidle. Leserne blir med på en reise gjennom en historisk tid som fordyper oss i opphavet til fenomenet sirkus. Dette gjøres på en informativ og lettskrevet måte som gjør at leserne får lyst til å fortsette på hva boken byr på videre.

Forfatterne gir oss en kunnskapsrik og detaljert innblikk i barns kroppslige verden og hvordan synet på kropp har preget ulike tider og hvordan det påvirker et samfunn. Boken vinkler et historisk blikk på hva som er opphavet og grunnlaget til fenomenet sirkus, samtidig med en pedagogisk tilnærming og kobling til relevante eksempler på dagens sirkus. Forfatterne utdyper sin tenkning gjennom en holistisk tilnærming og et fenomenologisk perspektiv i forståelse av hvordan barn leker, hvordan barn lærer, oppfatter og forstår verden.

Oversiktlig

Leserne får en oversikt over ulike typer kroppslig lek som bygger opp om forståelsen av betydning sirkus aktiviteter kan ha for barns utvikling. Samtidig gir boken en meget god og oversiktlig forståelse av pedagogiske tilnærminger til hvordan lærere/førskolelærer kan tilrettelegge for sirkus i skole og barnehage. Dette med innblikk i lek og læringsteorier som grunnlaget for hvordan tilrettelegging av et godt sirkus miljø bør være. Forfatterne utdyper hvordan det pedagogiske miljøet påvirker barns læring. Dette gjennom å gi eksempler på hvordan ulik organisering påvirker barns opplevelse for aktivitet. Den siste delen av boken; hvordan lage sirkus? er meget god og svært relevant for praksisfeltet i barnehage og skole. Her bygger boken opp med gode eksepler, ideer og god sirkus dramaturgi, noe som er svært relevant og etterlengtet i praksisfeltet.

Kritisk blikk i stikkord

  • Boken er lettlest, gir meget gode eksempler og illustrasjoner, samtidig gir fargebilder av barn i boken en svært god fremstillingsform.
  • God pedagogisk og didaktisk bok med tanke på å veilede førskolelærere og lærere til å benytte sirkus i opplæring med barn.
  • Relevant bok i praksisfeltet for tilrettelegging av kroppslig lek med sirkus som tema, men boken faller faglig sett mellom to stoler. Dette fordi boken blir for ”lett” med tanke på at den kan være en hovedbok i førskole- og lærerutdanningen, og muligens for ”tung” til å bli benyttet som tileggspensum. En hovedbok i førskole og lærerutdanningen innenfor tema fysisk aktivitet og kroppslig lek hos barn må ha et bredere innhold av blant annet tema som sansemotorikk, motorisk- fysisk vekst og utvikling, og tema helse. Boken vil fungere godt og kan benyttes som en tileggsbok, supplement, i praksisfeltet sammen med en hovedbok. Mulig kunne boken med fordel vært mindre (omfang på 100-200 sider), der pedagogisk bruk av sirkus og hvordan praktisk, didaktisk bruk av sirkus har kun vært hovedinnhold. Tror da at flere utdanningsinstitusjoner ville valgt denne boken på pensumlisten, som en bok i praksisfeltet, dette som tilegg til en hovedbok. Boken kan slik den er fremstilt nå bli for dominant og ”stor” (omfavn sider og pris) at mange velger den bort på pensumlisten.  
  • Boken omfavner mange og store tema. Det kan virke som om forfatterne ”vil mye” og ønsker og ”ha med mest mulig” i boken. Dette gjør at tema forfatterne berører kan bli liggende noe på overflaten uten at påstander og tematikken blir fullført. Det oppleves enkelte steder i boken at tema ”hopper” av gårde uten å bli grundig forklart. 
  • Boken er praktisk anlagt, med det at den er god på å gi direkte eksempler på sirkusaktiviteter samtidig som den er pedagogisk didaktisk veiledende Pedagoger som ikke føler de behersker eller har kunnskaper om sirkus, vil etter å ha lest denne boken både føle at de faktisk kan tilrettelegge for sirkus og få stor lyst til å starte opp sirkus i sin klasse/barnehage. Derfor ”treffer” denne boken godt sin målgruppe. Dette fordi den berører sentrale tema som angår barns kroppslige utvikling, samtidig som den er svært pedagogisk anlagt. Dette gjør boken tiltrekkende for målgruppen.
  • Boken treffer førskolelærere og lærere i barnehage og skole, men også for høgskolelærere på utdanningsinstitusjoner innenfor fagfeltet fysisk fostring og kroppsøving.

Konklusjon

Boken ”Kroppen i lek og læring. Sirkus i barnehage og skole” er en velskrevet, spennende og tiltrekkende faglig god og didaktisk veiledende bok. Den er dekkende for bokens tittel. Forfatterne har truffet sin målgruppe, dette med tanke på at boken er lettlest og meget god pedagogisk oppbygd. Boken anbefales til førskolelærere og lærere i banehage og skole som ønsker å introdusere tema sirkus til barna. Boken vil være svært treffende for alle som ønsker å arbeide med tema sirkus og tilrettelegge for didaktiske opplegg med sirkus for barn. Boken kan godt passe som tileggspensum i praksisfeltet sammen med en hovedbok i førskole- og lærerutdanningsinstitusjoner.

Maybritt Jensen og Heid Osnes:
Kroppen i lek og læring. Sirkus i barnehage og skole.

Fagbokforlaget 2009

220 sider.

Kr. 298,00