Barnehageforum - Har Fredrikstad kommune glemt førstespråkets betydning?

Midlene som er tilgjengelige for oss står ikke i samsvar med oppgavene vi er pålagt å utføre

ANNONSE
Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Hverdagssamtalene – en viktig arena for barns læring

Hva slags type spørsmål stiller vi mest av i barnehagen?

Les mer >>

Lære språk og lære gjennom språk

Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?

Les mer >>

Hva er godt språkarbeid for de yngste?

Å kjøpe bildekort som viser enkeltgjenstander, i den tro at barna utvikler gode begreper, er fåfengt.

Les mer >>

Norsk språktrening for minoritetsspråklige 4 og 5 åringer

Denne rapporten fra tidligere Bjerke bydel i Oslo inneholder mye nyttig i forhold til arbeidet med norsktrening for tospråklige barn.

Les mer >>

Barnehagen er grunnmuren i barns utdanning

Er innholdet i barnehagen endret at etter at barnehagen ble en del av utdanningsforløpet?

Les mer >>

Språk- og begrepsutvikling gjennom hverdagsaktiviteter

Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.

Les mer >>

Hvilke utfordringer kan barn med spesifikke språkvansker få i rollelek?

Dette er en høyst interessant oppgave om sammenhengen mellom språkvansker og rollelek.

Les mer >>

Barneboka og språket

Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.

Les mer >>

Lag lydbok med barna

En både lærerik og spennende aktivitet som kan utvikle seg i mange retninger. Strålende språkstimulering og engasjerte barn får du med på kjøpet

Les mer >>