logo
logo logo
  • Hjem
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Mat i barnehagen
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Sommer i barnehagen
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    Personalmøte - Rammeplan

    TEMA: Barnehagen som pedagogisk virksomhet

    Personalmøte - Rammeplan

    TEMA: Barnehagens formål, verdier og syn på barn

    Mobbing i barnehagen

    KURS: Over en periode på 4-6 uker

    Relasjonsbasert ledelse

    En guide til ledelse med hjerte og hjerne

    VELKOMMEN til barnehagen

    Oppskrift på det første foreldremøte

    Profesjonelt relasjonsarbeid

    - en verktøykasse til refleksjon over relasjoner

    Følelseskolen

    Artikkelserie om følelser

    Skiaktiviteter

    Timeprogram for skiaktiviteter i barnehagen

  • Kurs
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Språkarbeid i barnehagen I

  • John Roald Pettersen
  • 26.02.2014

Hverdagens språkarbeid

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Select Periodname from utBFPeriod where bfperiodid = 76

Flere artikler innen Språk

Det er dette som er verden!

Barnehagen vår er en liten verden befolket av små og store mennesker.

Barnehagen er grunnmuren i barns utdanning

Er innholdet i barnehagen endret at etter at barnehagen ble en del av utdanningsforløpet?

Hverdagssamtalene – en viktig arena for barns læring

Hva slags type spørsmål stiller vi mest av i barnehagen?

Lære språk og lære gjennom språk

Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?

Samtalene i barnehagen

Hvordan støtte de yngste barnas deltakelse i samtaler?

Hvordan lærer barn språk

- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?

Artikkelserie: Språk

Språkarbeid i barnehagen II

Bergen satser på språk

Les mer >>

Språkarbeid i barnehagen III

Å kartlegge språkmiljøet

Les mer >>

Språkarbeid i barnehagen IIII

To gode arbeidsmåter

Les mer >>

Bedre vilkår for språkutvikling i naturen

En studie om naturens effekt på barnas språk, viser at det gror bedre i naturen

Les mer >>

Lære språk og lære gjennom språk

Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?

Les mer >>

Sammenheng mellom språk og atferd?

Det er forsket mye i forhold til barn når det gjelder språkutvikling og atferd hver for seg, men det er forsket langt mindre på sammenhengen mellom språk mestring og mestring av sosialt samspill spesielt i forhold til førskolebarn.

Les mer >>

Rapport - kartlegging av språk

Helsestasjonene i landet skal språkteste alle 2 og 4 åringer. Dette er rapporten som dannet grunnlaget for denne beslutningen

Les mer >>

Språk- og begrepsutvikling gjennom hverdagsaktiviteter

Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.

Les mer >>

Språk i bevegelse

I denne fagoppgaven diskuterer studentene hvordan små barns språk blir kommunisert til den voksne i barnehagen gjennom bevegelser og kroppsuttrykk.

Les mer >>

Babykommunikasjon med tegn gir bedre språk

Hva gjør man når barnet ikke begynner å snakke eller har en forsinket språkutvikling?

Les mer >>

Hvordan lærer barn språk

- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?

Les mer >>

Planleggingskjema 17. mai

Dette planleggingsskjemaet er hentet fra "Ås kommunes idehefte for rammeplanen". Det er en enkel og nyttig måte å skaffe en oversikt over hva barna lærer av et opplegg rundt 17. mai.

Les mer >>

Snakkepakken - et pedagogisk verktøy

Språk skal bygges! Barna og personalet er språksnekkerne. Snakkepakken er verktøykassen!

Les mer >>

Er språkstimulering barnehagens viktigste oppgave?

Har vi kommet dit at det faktisk har blitt for mye fokus på språk og språklæring i barnehagen?

Les mer >>

Barnehageforum © 2019