logo
logo logo
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Agenda
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns trivsel
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Digital kursbase
  • Podcast
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

God kvalitet krever flere pedagoger

  • Kjell Simonsen
  • 22.01.2015

En undersøkelse fra Nederland viser tydelig hva som skjer når det blir for få pedagoger

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Han blir så sint

Hva gjør du med barn som sliter med "kort lunte"?

Samspill, samspill - alltid samspill

Er du ute etter et forståelig teorigrunnlag for samspill og relasjoner, så finner du det her!

Barnehagevettregler

Her følger noen gode komprimerte råd til barnehageansatte. Følger du disse, er det gode sjanser for at barna opplever et utviklende sosialt miljø.

Dialogmøter som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen

Hvordan kan dialogen mellom foreldre og ansatte virke forebyggende mot mobbing i barnehagen?

Sånn kan du bruke EQ-dukkene

I denne artikkelen kan du lese om hvordan man kan arbeide med dukkene Glad, Sint, Redd, Lei seg, Sur og Rolig i barnehagen

Slik snakker katten

Hva sier dyrene med lyder og kroppsspråket?

Mellom kjeft og kjærlighet del 1

Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?

Les mer >>

Modig ledelse i barnehagen.

Hvorfor skal noen ville følge deg?

Les mer >>

Matte i barnehagen

Interessen for matematiske aktiviteter variere veldig blant barna i barnehagen

Les mer >>

Er det mange måter å være norsk på?

Det kan se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.

Les mer >>

Dialogmøter som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen

Hvordan kan dialogen mellom foreldre og ansatte virke forebyggende mot mobbing i barnehagen?

Les mer >>

Barns rettigheter: øvelse 1

Dette er en praktisk øvelse til arbeidet med menneskerettigheter i barnehagen

Les mer >>

Barnehageforum © 2021