logo
logo logo
  • Hjem
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Mat i barnehagen
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Sommer i barnehagen
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Rammeplan for barnehagen

  • Kjell Simonsen
  • 09.08.2017

Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver

Den nye rammeplanen for barnehagen er gjeldende fra 1. august 2017. På utdanningsdirektoratets hjemmeside finner du rammeplanen, inspirasjonsfilmer og refleksjonsoppgaver 
 
Du kan også laste ned rammeplanen som PDF øverst til høyre på denne siden. 

Les også

Regelrydding - Når det går av seg selv

Rutiner kan være bra – men ikke alltid. Når rutiner gror fast er det på tide å stille spørsmål.

PISA forandret norsk skole – står barnehagen for tur?

"PISA er historien om hvordan internasjonale sammenlikninger har globalisert utdanningspolitikken, noe vi tidlige har oppfattet som landenes eget anliggende"

Kjefting eksisterer fortsatt i barnehagen!

For over 20 år siden skrev Sven Taiet og Torgunn Allgot flere artikler i Debattserien for barnehagefolk, om kjefting i barnehagen.

Rammeplan: Ulv i fåreklær?

- Enda en brikke i statlig styringsiver?

Stille barn som sliter

Mellom 5 og 8 prosent av alle skolebarn er så stille og tilbaketrukne at det hindrer dem i læring og sosial omgang, viser en ny kartlegging. Hva kan vi gjøre for disse barna i barnehagen?

Et lite stykke kvalitet

Kvalitet i barnehagen kan rett og slett handle om de nære ting...

Matematikkdidaktikk på småbarnsavdelingen

Hører matematikk hjemme på småbarnsavdelingen? Ja, høyeste grad, mener Camilla Björklund. I denne artikkelen forklarer hun hvorfor.

Les mer >>

Barn vil gjerne leke med oss voksne

”Får vi leke nå?” spør barna når samlingsstunden er ferdig. Jeg tror mange barnehagelærere kjenner seg igjen i denne situasjonen. Barn vil leke, de slåss for å få leke og lek er nesten hele tiden aktuell og ønsket i deres verden og i deres hverdag. Kanskje er det dette vi kaller fri lek når barna får bestemme at nå leker vi!

Les mer >>

LP-modellen har gitt barnehagen et løft!

Økt profesjonalitet og mer fornøyde barn og voksne er resultatet av arbeidet med LP- metoden

Les mer >>

Oppdragelse, pedagogisk dokumentasjon, lek og demokrati

Forfatteren argumenterer for pedagogisk dokumentasjon som viktig virkemiddel i en oppdragelse til et demokratisk samfunn.

Les mer >>

Barn kan! Råkostsalat

Fargerik, frisk og veldig sunn mat!

Les mer >>

KOMET i barnehagen

Komet er et svensk program for å forbedre kommunikasjonen mellom barn og voksne

Les mer >>

Barnehageforum © 2019