
Les også
Barneboka og språket
Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.
Les mer >>5-åringer fortjener bevisste voksne!
5-åringer er ikke like. Derfor må de møtes med ulikhet. Og hverdagen de møter i barnehagen må gir rom for mestring. Derfor må tilbudet til 5-åringene omfatte mangfold og bredde både i mål, innhold og aktiviteter.
Les mer >>Den voksne har 100 prosent ansvar for relasjonen med barn
Ingen vil protestere på at relasjonskompetanse er viktig for den som arbeider med barn. Men – hva handler det egentlig om?
Les mer >>Barns verdighet står på spill
Fordi barn er prisgitt voksnes subjektive vurderinger, skal retten til personvern veie ekstra tungt når det gjelder barn, mener Datatilsynet
Les mer >>Samtale som demokrati
Snakker vi med barna eller snakker vi mest til dem?
Les mer >>Bedre vilkår for språkutvikling i naturen
En studie om naturens effekt på barnas språk, viser at det gror bedre i naturen
Les mer >>