Barnehageforum - Ytringsfrihet når man er ansatt

Ytringsfriheten står sterkt – det skal mye til for at en ansatt sine ytringer gir grunnlag for arbeidsrettslige reaksjoner.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Bruk av mentalt antivirus 2011

Hvor mye tid bruker du egentlig på negative tanker og uproduktive vurderinger?

Les mer >>

Pedagogisk leders arbeidsoppgaver

Dette er en studentoppgave der pedagogisk leder blir satt under lupen. Den tar for seg pedagogisk leders oppgaver og hvordan tidsbruken til pedagogisk leder ser ut.

Les mer >>

Lederen har ordet!

Jeg begynte å arbeide som styrer fordi jeg har en visjon som jeg tror sterkt på

Les mer >>

Hva gjør egentlig en leder?

Kjenner du følelsen av en hektisk dag uten å ha utrettet synlige ting?

Les mer >>

Teamledelse - få ut det beste av alle, store som små

I syvende og siste del av Barnehageforums verktøy for lederutvikling tar Inger Pedersen for seg teamledelse.

Les mer >>

Gode ledere kjenner svarene på fire viktige spørsmål

Medarbeidere motiveres ofte av at de selv kan ta beslutninger, og at de har frihet til å velge hvordan de vil løse oppgavene.

Les mer >>

Ord du som leder bør unngå å bruke

Som leder vil dine ord veie tungt, det er derfor viktig å bære bevisst hvordan noen av ordene vi omgir oss med kan virke på dine medarbeidere

Les mer >>

Teamledelse i barnehagen – en hybrid ledelsesform

Å være pedagogisk leder i et barnehageteam er en spennende og kompleks oppgave. En hybrid lederform som teamledelse, har mål om å lede og støtte personalet slik at alle blir gode i arbeidet med barna. Hvordan kan den pedagogiske lederen bidra til å skape «vi-følelse»?

Les mer >>

Situasjonsbestemt ledelse

Situasjonsbestemt ledelse er en strategi som peker på pedago­gisk leders mulighet til å lede sitt arbeidslag på en systematisk og målrettet måte, tilpasset individuell utvikling og kollektiv innsats.

Les mer >>