Barnehageforum - Matematikk imellom barnehage og skole

Matematikk i barnehagen handler ikke om å gjøre barnet klar for videre læring i skolen, ettersom matematikken i barnehagen har en stor verdi i seg selv.

Overgangen mellom barnehage og skole omfatter både tida før, under og etter at barnet slutter i barnehagen og begynner på skolen. Barnehage og skole har begge sin egenart som de skal ivareta og utvikle, og de er likeverdige partere i barnas samlede opplæringsløp. Barnehagen skal ikke late som de er «mini-skole» de siste månedene før barna begynner på skolen, og skolen skal ikke miste sin identitet som skole. Begge jobber for at alle barn skal få oppleve mestring og matematikkglede, og det gjør de på hver sin unike måte. Det er derfor viktig at barnehagen anerkjenner sin tilnærming til matematikk som verdifull, og stoler på at dette er det beste grunnlaget for at barna skal oppleve en god overgang til skolen.   

 Styringsdokumentene viser oss at sammenhengen handler både om likt verdigrunnlag, likt syn på hva matematikk handler om, lekens betydning for barns liv og likheter i arbeidsmåter og matematisk innhold. I matematikk innebærer dette at skolen ivaretar barnehagens lekende og praktiske arbeidsmåter, og at skolen verdsetter, løfter frem og viderefører de rike matematiske erfaringene som barna har med seg fra barnehagetiden. Det å begynne på skolen innebærer mye nytt for barna, men det må også være solide elementer av gjenkjennelse fra barnehagen for at barna skal finne seg trygt til rette. Når skolen bygger videre på de erfaringene barna har med seg, og alltid setter barnet i sentrum, vil grunnlaget for en opplevelse av sammenheng være til stede.  

 

Refleksjonsspørsmål: 

Hva vil dere si at en god overgang for barnet innebærer i matematikk? 

Hva kan det innebære at barnehagen er skoleforberedende og at skolen er barnehageavsluttende? 

Hvordan kan kjennskap til hverandres styringsdokumenter være nyttig for barnehagen og skolen? 

Tall og form i hverdagen

Dekke bordet + bygge hus + sortere klossene = daglige aktiviteter i barnehagen = antall, rom og form.

Les mer >>

Matematikk og kommunikasjon - en observasjonsoppgave

Dette er en observasjonsrapport med matematikk i fokus. Her finnes det spennende innfallsvinkler til det nye fagområdet Antall, rom og form.

Les mer >>

Matematikk er mer enn tall og tegn

Matematikk handler om mye mer enn regnestykker og teori. Matematikk kan for eksempel handle om tenner. Det var tilfelle sist Matematikksenteret i Trondheim hadde besøk av en barnehage.

Les mer >>

Matematikk-tips: Dagens tall er 3

Trenger dere tips til hvordan dere kan jobbe med matematikk i barnehagen?

Les mer >>

Abstraksjon og logikk i ettåringens hverdag

Å oppmuntre den naturlige følelsen for likheter og ulikheter er en viktig del i å støtte opp under barnas matematiske oppdagelsesferd.

Les mer >>

Hvor mange tenner har en kråke?

Det er viktig å ta matematikken på alvor – og lov til å bruke humor for å gi barna matematisk forståelse, sier Gerd Åsta Bones.

Les mer >>

Like mange, flere eller færre – grunnlaget for talloppfatning

Om å støtte de yngste barnas tallforståelse

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 2: Tall og mengde

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Kan barnehagen forebygge matematikkvansker i skolen?

Tone Rebbestad stiller her spørsmål om ikke også barnehagen kan bidra positivt for å øke barns matematiske ferdigheter.

Les mer >>