Flere artikler innen De minste barna
Leken fødes på stellebordet
For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»
Les mer >>Aktiviteter som støtter de yngste barnas utvikling
Ett- og toåringenes lek er ofte fysisk og sensorisk, som å hoppe, løpe, løpe etter hverandre, kjenne og plaske. Samtidig er behovet for trygghet stort.
Les mer >>Sanselek med de yngste barna
Gjennom utforskning med sansene utvikler barnet et spørsmål, som fører det til å undersøke, de griper, lukter, lytter, kjenner, stirrer, slikker og smaker. Sanselek er egentlig en del av en vitenskapelig prosess i barnet.
Les mer >>De minste trenger de beste
De minste barna trenger de beste pedagogene, mener stipendiat Nina Johannessen
Les mer >>Trivsel i toddlerfellesskapet
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer
Les mer >>Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær
Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.
Les mer >>Små barns seksualitet - Tabu?
Denne teksten er ment som et innpill til debatt om voksnes holdninger til temaet små barns seksualitet.
Les mer >>Temahefte: Om de minste barna i barnehagen
De minste barna i barnehagen fortjener et eget hefte. Heftet er et godt utgangspunkt for en gjennomgang av barnehagens tilbud til de minste.
Les mer >>Trivsel i toddlerfellesskapet
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer
Les mer >>