Barnehageforum - Flytende Maling - et hav av muligheter

Her er et eksempel på en enkel aktivitet, samt en liten praksisfortelling fra da vi gjennomførte dette på en småbarnsavdeling

Vi ønsker å trekke frem noe så enkelt som en maleaktivitet fordi vi mener det er så mye å hente i helt vanlige aktiviteter. Det handler i stor mulig grad at vi som er sammen med barna gjenkjenner mulighetene og gir rom til barnas utforsking og tillit til at barnas prosesser er selve gullet. 

 

Barn er også forskjellige, noen barn vil bruke et par ganger på å observere før de dypper hendene i malingen, mens andre hiver seg uti med den største selvfølgelighet. Utforskingen til disse barna vil sprike, men felles for de alle at utforskingen trenger tid fordi barna skal få muligheten til bygge videre på tidligere erfaringer.


Dette trenger du:

  • En stor overflate du kan dekke med papir. Et bord, gulvet, en vegg el. l. 
  • Flytende maling. Start gjerne med kun to primærfarger. Rød og blå eller gul og grønn osv. Eventuelt kun en farge med sort eller hvit til. 
  • Biler. Du kan også variere aktiviteten med andre leker eller gjenstander som de kan få utforske malingen med.
  • Maleklær eller la de utforske i bare bleien

Gjør alt klart i forkant, og inviter med en gruppe på 3-4 barn til å utforske. La barna drive prosessen og støtt der det trengs. 
Vi inviterte med oss tre barn inn i rommet der vi hadde dekket et bord med papir og lagt frem biler i forskjellige farger og størrelser, samt sprutet ut maling på arket. Vi fortalte ikke hva de skulle gjøre, men ventet for å se hvordan de angrep det. Det store bordet som de kunne bevege seg rundt, i kombinasjon med malingen og bilene gir mulighet for å stimulere både de primære og de sekundære sansene samtidig. Barna fikk utforske fritt og etter å ha brukt bilene en stund, startet en av barna å bruke hendene. De lot hendene gli frem og tilbake i malingen. De så på hverandre og utforskingen utviklet seg. En av barna, full av maling på hender og armer, gikk bort til et av vinduene. Kikket på oss, kikket på vinduet, vi nikket og ga et ja med kropp og med ord. Vi ønsket jo å se hvordan barna utforsket materialene vi hadde lagt frem. Hun la hånden på vinduet og kikket tilbake på oss, fikk hun virkelig lov å grise på vinduet? Vi nikket igjen, og hun fortsatte å eksperimentere. På vinduet fikk malingen en helt annen effekt enn på det hvite arket. Lyset fra utsiden skinte gjennom. Da hadde utforsket dette sammen en stund, var det på tide å runde av aktiviteten. 

 

Barnas prosesser er selve gullet.

 

Vi tok med barna til vasken med bilene for å skylle av dem. Her utspilte det seg en ny utforsking, vannet som rant via bilene forandret farge. I tillegg var det et nytt element inne, nemlig det rennende lunkne vannet. Her fant også barna et samspill over den felles opplevelsen av vannet, fargene, fingrene, bilene og latteren. Når bilene var nesten fri for maling, så noen av barna sitt snitt i å løpe tilbake til bordet med maling på og rulle bilene i mer maling. for så å løpe tilbake til badet for å vaske. Det viste seg at dette fanget barna i sin egen undring. de ville ha mer. Da bilene var rene, ga vi barna hver sin klut, og vi gikk sammen om å vaske vinduene for maling. Enda en måte å utforske maling på, for hva skjer før malingen blir helt borte. Den tynnes ut av vannet i kluten, og kluten lager et nytt mønster på vinduene. 

 

 

Vi la frem biler og maling, dermed var invitasjonen å bruke de samtidig som vi var åpne for at de kunne ha helt andre tanker om hva materialene skulle brukes til. For å utvide eller gi barna andre taktile opplevelser kan man også legge frem en variasjon av gjenstander for å leke seg i malingen. Kvister fra skogen, svamper, sammenkrøllet ark, gafler, kopper/glass, ja bare fantasien setter grenser. Magien ligger i hvordan barna da velger å utforske kombinasjonen av materialene sammen. 

 

 

Dersom dere er så heldig å ha vinduer som går helt ned til gulvet, vil vi oppfordre til å legge til rette for å bruke de som lerret. Det gir en helt spesiell opplevelse når lyset skinner gjennom malingen. Og hvis barn får male på hver sin side av det samme vinduet får man også frem samspill og de kan inspirere hverandre.  

 

Velkommen til barnehagelivet

Etter snart femten år i barnehagefeltet begynner jeg å bli overbevist på at trygge foreldre gir trygge barn, og i denne artikkelen deler jeg noen av mine erfaringer, med å ønske nye barn og foreldre velkommen til barnehagelivet.

Les mer >>

De klassiske teoriene om lek

Selv om disse teoriene kan betraktes som foreldede, har de påvirket mer moderne leketeoretikere og pedagoger

Les mer >>

Vennskap mellom små barn i barnehagen

Vi gir dere her første kapittel av Anne Greves bok Vennskap mellom små barn i barnehagen.

Les mer >>

Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær

Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.

Les mer >>

Aktiviteter som støtter de yngste barnas utvikling

Ett- og toåringenes lek er ofte fysisk og sensorisk, som å hoppe, løpe, løpe etter hverandre, kjenne og plaske. Samtidig er behovet for trygghet stort.

Les mer >>

Ett- og toåringene - de yngste barna i barnehagen

Å jobbe med de yngste barna i barnehagen er et helt spesielt oppdrag. Jo yngre barnet er, desto viktigere er det å ha et samspill preget av god kvalitet med en trygg og nærværende voksen.

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Trivsel i toddlerfellesskapet

-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer

Les mer >>

Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær

Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.

Les mer >>