Barnehageforum - Om det unyttiges nødvendighet

Kunst er ikke nyttig. Man skal være på vakt mot å gjøre en rettighet og kulturell rikdom til livsnødvendigheter. Munstformidling handler om det unuttyges nøedvendighet.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Hvorfor kunst i barnehagen?

Rammeplanen legger føringer for at barnehagen må la barn møte allsidige kunst og kulturuttrykk, men hva slags kunst skal barn møte?

Les mer >>

KUNST OG KREATIVITET I REGGIO EMILIA

Kreativitet er et av begrepene som gjerne blir forbundet med den pedagogiske filosofien i Reggio Emilia

Les mer >>

Dekor av papp og rester

Her kan dere bruke rester fra en klipp og lim aktivitet, eller klippe ut forskjellige rare former.

Les mer >>

Lag en farlig dinosaur!

Små fingerdukker kan være morsomme å lage og leke med. Her har vi laget en dinosaur, men løsningen fungerer på alle slags vesener.

Les mer >>

Mosaikkbilder

I denne aktiviteten kan du ta i bruk rester fra en oppussing eller lignende

Les mer >>

Kunsten i geometrien – og geometrien i kunsten

Det er ingen motsetning mellom realfag og kunstfag. Et prosjekt ved Akrobaten barnehage i Bergen viste at det tvert om kan være to sider av samme sak.

Les mer >>

Vinterbord for fantasien

I den nære stemningen som oppstår rundt et bord kan gode vennskap og samtaler oppstå. Det er derfor meningsfullt å invitere til lek ved, under og rundt bordet.

Les mer >>

Brett et helikopter

Dette er en enkel aktivitet som ikke krever noe annet utstyr en et A-4 ark og en saks. Effektfull aktivitet som vil skape begeistring blant barna.

Les mer >>

Om kunst- og kulturformidling i barnehagen

Hvilken tradisjon har man i norske barnehager for kunst og kulturformidling? Hva mener vi med formidling av kunst og kultur?

Les mer >>