Barnehageforum - Sansenes spiskammer

I boka Sansenes spiskammer handler det om barn og mat – og om å oppleve med alle sansene

Kan en sitronkaramell være rød? Skal sjokoladen være kald eller varm? Hva smaker best til pannekaker – vann, melk eller saft? I boka Sansenes spiskammer handler det om barn og mat – og om å oppleve med alle sansene.

- Hva er egentlig smak? Vi vet hvor grundig små barn undersøker verden rundt seg, både spiselige og uspiselige ting puttes rett i munnen for en inngående analyse. Smak er kanskje et godt ord for vår evne til å foreta en kritisk vurdering, sier Stina Algotson, en av forfatterne av boka Sansenes spiskammer.

Det er ingen aldersgrense når det gjelder sansene våre, sier Algotson. Så hvorfor vente med noe så spennende som smaker? Hun håper denne boken vil oppmuntre og inspirere de som jobber i barnehager, og foreldre, til å bli enda bedre til å ta i bruk alle sanser og utforske nye smaker sammen med barna. 

ønsker du å kjøpe boken? Gå til Pedagogisk bokklubb for å bestille boken

- Som mennesker, store som små, har vi sanser for å oppleve verden og for å takle farer og nyte livet. Når vi trener sansene våre, blir vi også bedre til å unngå farer og nyte mer. Det beste av alt er at det faktisk ikke er så vanskelig å trene opp sansene sine slik at man kjenner, smaker, lukter, hører og ser mer. 

Ny tenkning omkring mat

Sansenes spiskammer representerer en ny tenkning omkring barn og mat. Det helt grunnleggende er at alle har rett til sin egen smak og sin egen opplevelse. Det finnes ikke noe ”riktig” og ”galt” når det gjelder smak, og barn har også rett til å la være å prøve.

- Men samtidig skal vi lære å være modige og kritiske. Derfor er det viktig å leke og eksperimentere og finne ut hva vi synes smaker eller lukter godt, sier Algotson.

Boken bygger på den såkalte Sapere-metoden, i utgangspunktet en fransk metode som Stina Algotson og andre gjennom flere år har utviklet for lærere og skolebarn i samarbeid med Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan. I Finland er det gjort et grundig arbeid for å tilpasse metoden til barnehagebarn.

- Sapere er en enkel metode som bygger opp kunnskap om de fem sansene våre: syn, lukt, smak, følelse og hørsel. Målet med Sapere er at barn skal få muligheten til å bli kjent med sansene sine og sin egen smak, til å trene opp et språk for å uttrykke det de opplever, og til å våge å prøve nye råvarer og matretter. Det er også et viktig mål å få barn til å ville spise mer variert og lære at råvarer og mat er spennende og kult.  Vi ønsker også at de skal lære at måltidene er en viktig del av vår kultur og natur, og vi ønsker at de skal utvikle seg til å bli kunnskapsrike og kritiske konsumenter, sier Algotson.
film om boken Se filmen om Sapere metoden

Pedagogisk verktøy

Mat og måltid er temaer som lett kan koples til natur og miljø, kultur, språk, matematikk, kjemi, kroppen vår og helsen vår. Men mat er også noe vi trenger daglig, vi har spist fra første dag, det er noe vi alle kjenner og har et forhold til. Derfor fungerer maten bra som pedagogisk verktøy, også sammen med de aller yngste. 

- Maten er viktig for helsen og yteevnen vår. Men å snakke om sunn mat og næring er vanskelig, ettersom kost, vitaminer, næringsstoffer, karbohydrater og så videre er termer som lett blir veldig abstrakte. Sapere handler om å ta noen steg tilbake, til det voksne og barn kan se, høre, smake, lukte og føle. Vi skal dit der det ikke først og fremst handler om å spise og spise sunt, men dit hvor vi sammen prøver ut og setter ord på opplevelsen. 

FAKTA

Stina Algotson er siviløkonom og “igangsetter”, med tidligere yrkesbakgrunn blant annet som kokk. I dag jobber hun mest med forskning og samarbeid mellom næringsliv og akademia. Hun har vært sentral i å få Sapere-metoden til Sverige og er styremedlem i Sapere International, som samler et titall europeiske aktører om praktiske prosjekter rettet mot barn, mat og helse. I samarbeid med Livsmedelsverket har hun skrevet veiledningen Mat för alla sinnen – sensorisk träning enligt Sapere-metoden

Åsa Öström arbeider som forsker og lærer på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan. Hun underviser og forsker i emnet sensorikk, som handler om hvordan sansene våre fungerer og hvordan man kan måle og analysere hvordan vi opplever mat og måltider. 

Bra med tidlig start

Må man allerede i barnehagen begynne å snakke om og smake på ny mat? Ja, det er gode grunner til det, mener forfatterne. Forskningen viser at barn opp til toårsalderen generelt er nysgjerrige og gjerne vil prøve nye ting. Deretter blir vi mer skeptiske til det nye og holder oss til det som er velkjent. 

- Det er da det blir så viktig at vi voksne aktivt inspirerer barna og introduserer dem for nye smaker, mat og råvarer. Positiv oppmerksomhet fra voksne gjør barna mer åpne for å like det nye. Gjennom metoden er det ønskelig at barn øker bevisstheten rundt sansene og lærer å sette ord på hvordan maten oppleves. Dette kan bidra til å øke deres vilje til å prøve nye matvarer, sier Stina Algotson.