
Les også
Fonologiske strategier
Hva er bakgrunnen for småbarns babyspråk? Er det riktig av voksne å svare med babyspråk?
Les mer >>Sukkerfrie barnehager
Sunne rolige og harmoniske barn uten sukker?
Les mer >>Skulle ikke vi bare lekt og vært litt sammen, da?
Det er mye som skal dokumenteres, skrives, rapporteres og systematiseres i barnehagen. Det er jo nødvendig å sette ting i system og dokumentere hvorfor man gjør som man gjør - men for mye kartlegging og systemer fører til mindre tid sammen med barna.
Les mer >>Lekens utviklingshistorie
Hva er lek? Forfatteren gir oss her et innblikk i lekens historie
Les mer >>Barn får tillit til voksne som leker
Det kan virke som om barnehagebarna «fører protokoller» over hvilke ansatte som er lekne, og hvem som ikke er det. Skal vi ivareta barns rett til lek i praksis, kommer vi absolutt lengst med det første.
Les mer >>Definisjonsmakt i barnehagen - Du er for stor til å leke med dem
Hvem får definere hvem vi er? I barnehagen har voksne en spesiell makt – definisjonsmakt. Det betyr at de gjennom språk, handlinger og holdninger påvirker hvordan barn ser på seg selv og hverandre.
Les mer >>