Glemt passord
Vi ønsker økt fokus på viktigheten av barnehagefaglig kunnskap og kompetanse. Vår fagdisiplin bør bli mer aktive i offentlige utdanningsdebatter.
Filosof Øyvind Olsholt snakker om de store spørsmål, stilt av de små menneskene.
All utvikling og læring skjer i samspill og kommunikasjon med omgivelsene
Abraham Maslows behovspyramide er viden kjent, langt utenfor pedagogikkområdet. Her finner du en god innføring i hans tanker og ideer.
Har din barnehage et bevisst forhold til måltidet og hva som serveres?
Hva slags ferdigheter er det nordmenn ønsker å fremme hos barn? Hvilke ideal for barneoppdragelsen har dagens nordmenn?
Hverdagens språkarbeid
Bergen satser på språk
Å kartlegge språkmiljøet
To gode arbeidsmåter
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Det er forsket mye i forhold til barn når det gjelder språkutvikling og atferd hver for seg, men det er forsket langt mindre på sammenhengen mellom språk mestring og mestring av sosialt samspill spesielt i forhold til førskolebarn.
Helsestasjonene i landet skal språkteste alle 2 og 4 åringer. Dette er rapporten som dannet grunnlaget for denne beslutningen
Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.
I denne fagoppgaven diskuterer studentene hvordan små barns språk blir kommunisert til den voksne i barnehagen gjennom bevegelser og kroppsuttrykk.
Hva gjør man når barnet ikke begynner å snakke eller har en forsinket språkutvikling?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Dette planleggingsskjemaet er hentet fra "Ås kommunes idehefte for rammeplanen". Det er en enkel og nyttig måte å skaffe en oversikt over hva barna lærer av et opplegg rundt 17. mai.
Språk skal bygges! Barna og personalet er språksnekkerne. Snakkepakken er verktøykassen!
Har vi kommet dit at det faktisk har blitt for mye fokus på språk og språklæring i barnehagen?