Ny forskning fra New Zealand

Te Whãriki ser på barns læring som en holistisk og integrert prosess. Barn er aktivt lærende.

Les mer >>

Tidlig innsats i praksis

Færder kommune har lagt innhold i honnørbegrepet «tidlig innsats». De har ansatt en fast spesialpedagog i hver enkelt barnehage.

Les mer >>

Snakk om bildet 1: Frykt og fryd!

I denne oppgaveserien tar vi for oss fotografier fra ulike situasjoner i barnehagelivet.

Les mer >>

LEK, LÆRING OG KREATIVITET

Hvordan kan barnehager og skoler styres og ledes slik at de ikke hemmer trivsel og læring – slik vi kan se i alt for mange tilfeller?

Les mer >>

Man arver ikke sine foreldres problemer!

I Danmark har vi vennet oss til å lete etter forklaringer på menneskers atferd i deres oppvekst. Men vi risikerer å stemple barn når vi antyder at de arver sine sosiale forhold etter foreldrenes utdanningsnivå, sier sosiolog Morten Ejrnæs.

Les mer >>

Snakk om bildet 2 - Speil, speil...

I denne bildeserien vises en situasjon som danner et godt grunnlag for en diskusjon om etikk.

Les mer >>

Kreativitet er ikke en evne

Når vi får en ide eller er kreative, hva er det egentlig som skjer?

Les mer >>

Barns seksuelle helse og barnehagens ansvar

Både fysisk og psykisk «settes barn sammen» av små biter! En av disse små bitene er barns seksualitet. Sammen med mange andre biter er det kvaliteten på bitene som bestemmer barnets livskvalitet, livsmestring og helse.

Les mer >>

Rom for de yngste

Å skape rom hvor barn og voksne føler seg fri til å leke og samspille kan oppleves vanskelig for mange.

Les mer >>