Glemt passord
I denne bildeserien vises en situasjon som danner et godt grunnlag for en diskusjon om etikk.
Dersom vi våger å ta Deleuze’ filosofi på fullt alvor, og forfølge det bemerkelsesverdige framfor rasjonell logikk, kan det få høyst etiske konsekvenser for barnehagepedagogikk.
Hvem får definere hvem vi er? I barnehagen har voksne en spesiell makt – definisjonsmakt. Det betyr at de gjennom språk, handlinger og holdninger påvirker hvordan barn ser på seg selv og hverandre.
“Hva skal man gjøre når foreldrene ikke bryr seg om sitt barn?”
Velkommen til barnehagen er et verktøy utviklet av May Britt Drugli og Barnehageforum for å lette overgangen til barnehagen for både barn og foreldre.
Å arbeide med følelser er en spennende utfordring. Her har vi samlet alle artiklene i følelsesskolen
Derfor er det barnegruppen som helhet man bør jobbe med, ikke enkeltbarn, sier forsker Mai Brit Helgesen.
Mobbing trives best i stressede arbeidsmiljøer med dårlig ledelse
Er små barn i stand til å mobbe?
Med denne brosjyren om mobbing i barnehagen bommer FUB fullstendig med begrepsbruken mener artikkelforfatteren
Denne brosjyren er utarbeidet blant annet i samarbeid med Kari Lamer. Den gir god innføring i hvordan barnehagen kan forebygge mobbing.
Mange barn opplever mobbing i barnehagen daglig, eller flere ganger i uken
Med vårt samtaleverktøy får du innføringen du trenger for å komme i gang med spennende og utviklende filosoferende tanker omkring mobbing, vennskap og samhold.
Vennskap, mobbing og bursdagsfeiringer.
Alle barnehager skal jobbe med å forebygge mobbing. Her følger noen konkrete tips for å komme i gang.
Hva er mobbing og hvilke konsekvenser kan det ha? Magne Raundalen kan blant annet fortelle at mobbing skader hjernen.
Men alt for ofte tar de voksne leken for gitt og lar barna klare seg selv.
Mobbing er et gruppefenomen. Derfor er det barnegruppen som helhet man bør jobbe med, ikke enkeltbarn, sier forsker Mai Brit Helgesen.
Prosjektet skal bidra til et godt sosialt miljø og vennskap for alle barn.
Barnehagene har et stort forbedringspotensial
Mobbing krever handling. Handling krever en plan. I Aremark og Mandal har de laget handlingsplaner mot mobbing i barnehagen.
Små barn kan ekskludere andre fra aktiviteter og lek, og de har en forståelse av at disse handlingene kan såre andre