logo
logo logo
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Agenda
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns trivsel
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Digital kursbase
  • Podcast
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Mobbing i barnehagen (fub)

  • Foreldreutvalget for barnehager
  • 14.11.2014

Et hefte om mobbing utgitt av foreldreutvalget for barnehager

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

5-åringer fortjener bevisste voksne!

5-åringer er ikke like. Derfor må de møtes med ulikhet. Og hverdagen de møter i barnehagen må gir rom for mestring. Derfor må tilbudet til 5-åringene omfatte mangfold og bredde både i mål, innhold og aktiviteter.

Jakten på den gode kvaliteten

God kvalitet forutsetter tid til barna

Dokumentasjon er et tvilsomt begrep

Dokumentasjon er blitt ”in” i barnehagesektoren. Begrepet brukes i mange ulike sammenhenger, og det brukes med stor sprik i meningsinnholdet

Mig. Mus.- Et magisk rom for meningsfull samhandling

I bydel Alna har de i mange år jobbet med et opplegg som kombinerer migrasjonspedagogikk og musikk. Opplegget heter Mig.Mus.

PISA forandret norsk skole – står barnehagen for tur?

"PISA er historien om hvordan internasjonale sammenlikninger har globalisert utdanningspolitikken, noe vi tidlige har oppfattet som landenes eget anliggende"

Våre saltvannsfisker

Her finner du en oversikt over våre saltvannsfisker.

Artikkelserie: Mobbing

Mobbing – et gruppefenomen

Derfor er det barnegruppen som helhet man bør jobbe med, ikke enkeltbarn, sier forsker Mai Brit Helgesen.

Les mer >>

Som leder skal du forebygge mobbing

Mobbing trives best i stressede arbeidsmiljøer med dårlig ledelse

Les mer >>

Hvordan kan mobbing forstås?

Er små barn i stand til å mobbe?

Les mer >>

Barnehagebarn er ikke mobbere!

Med denne brosjyren om mobbing i barnehagen bommer FUB fullstendig med begrepsbruken mener artikkelforfatteren

Les mer >>

Mobbing i barnehagen

Denne brosjyren er utarbeidet blant annet i samarbeid med Kari Lamer. Den gir god innføring i hvordan barnehagen kan forebygge mobbing.

Les mer >>

Mobbing forekommer i barnehagen

Mange barn opplever mobbing i barnehagen daglig, eller flere ganger i uken

Les mer >>

Mobbing, vennskap og fellesskap

Med vårt samtaleverktøy får du innføringen du trenger for å komme i gang med spennende og utviklende filosoferende tanker omkring mobbing, vennskap og samhold.

Les mer >>

Er vi ikke til stede – vi voksne?

Vennskap, mobbing og bursdagsfeiringer.

Les mer >>

Tolv momenter for å forebygge mobbing i barnehagen

Alle barnehager skal jobbe med å forebygge mobbing. Her følger noen konkrete tips for å komme i gang.

Les mer >>

Mobbing - hva er det?

Hva er mobbing og hvilke konsekvenser kan det ha? Magne Raundalen kan blant annet fortelle at mobbing skader hjernen.

Les mer >>

Et godt lekeklima forebygger mobbing

Men alt for ofte tar de voksne leken for gitt og lar barna klare seg selv.

Les mer >>

Mobbing – et gruppefenomen

Mobbing er et gruppefenomen. Derfor er det barnegruppen som helhet man bør jobbe med, ikke enkeltbarn, sier forsker Mai Brit Helgesen.

Les mer >>

Vennskapsprosjekt i barnehagen

Prosjektet skal bidra til et godt sosialt miljø og vennskap for alle barn.

Les mer >>

Barnehagene må ta mobbebrillene på

Barnehagene har et stort forbedringspotensial

Les mer >>

Handlingsplan økte bevisstheten rundt mobbing

Mobbing krever handling. Handling krever en plan. I Aremark og Mandal har de laget handlingsplaner mot mobbing i barnehagen.

Les mer >>

Mobbing blant normale barn i vanlige grupper

Små barn kan ekskludere andre fra aktiviteter og lek, og de har en forståelse av at disse handlingene kan såre andre

Les mer >>

Barnehageforum © 2021