logo
logo logo
  • Hjem
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Mat i barnehagen
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Sommer i barnehagen
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Mobbing i barnehagen
    • Skiaktiviteter
    • Følelseskolen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Relasjonsbasert ledelse
  • Kurs
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Samlingsstunden – fra kjedelig til magisk

  • John Roald Pettersen
  • 07.10.2015

"Kjedelig!" "Vi må sitte stille på benken i garderoben, selv om vi ikke vil det!"

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Flere artikler innen Samlingsstund

Samlingsstunden ut fra Vygotskijs perspektiv

Hvordan skal man finne en god balanse mellom lek og læring i samlingsstunden?

Snakk om bildet 4 - Samlingsstund

Disse to fotografiene danner grunnlag for en diskusjon om et viktig element i barnehagen: Samlingsstunden.

Samlingsstunden sett fra et nytt perspektiv

I denne artikkelen belyser jeg samlingsstunden i barnehagen fra et annet perspektiv enn det rent pedagogiske.

Selvopplevde fortellinger

Denne artikkelen viser hvordan barns selvopplevde fortelliger kan bidra til å endre praksis.

Gode tips å ta med til samlingsstunden

Vi har besøkt noen barnehager og bedt dem vise oss noe av det de bruker i samlingsstunden. Her finner du et knippe gode ideer til hjelpemidler.

Å spille skuespill for barna

Her finner du to enkle skuespill de voksne kan spille for barna. I disse er det humor som gjelder!

Samlingsstunden sett fra et nytt perspektiv

I denne artikkelen belyser jeg samlingsstunden i barnehagen fra et annet perspektiv enn det rent pedagogiske.

Les mer >>

Kjerringkatta - en tegnefortelling

En tegnefortelling om to kjerringer og en katt

Les mer >>

Å spille skuespill for barna

Her finner du to enkle skuespill de voksne kan spille for barna. I disse er det humor som gjelder!

Les mer >>

Internasjonale leker

Her finner du mange spennende leker som barn i andre land leker. De publiseres i samarbeid med SOS barnebyer.

Les mer >>

Syng og sans med kort

Unike kort som er egnet til bruk i barnehagen for å stimulere sanggleden og sansene.

Les mer >>

Samlingstunden

Samlingsstunden i barnehagen er en god og gammel tradisjon. Hva er det egentlig vi ønsker å oppnå med samlingsstunden?

Les mer >>

Huset som Per bygde

Dette er historien om huset til Per. En morsom historie om konsekvenser

Les mer >>

Språksprell - metodiske språkleker for 4–6-åringer

Dette er et utdrag fra Språksprellpermen som mange barnehager har tatt i bruk

Les mer >>

Diverse leker

Å leke regelleker med barna er morsomt, lærerikt og byggende for samholdet. Problemet er ofte at man ikke kan så mange leker. Her følger noen morsomme ideer.

Les mer >>

Barnehageforum © 2019