Barnehageforum - – Ledelse er noe to personer kan gjøre sammen

En høyere andel barnehagelærere i barnehagen er i ferd med å bli en realitet. Men hvordan går det når den pedagogiske ledelsen skal deles på to? I Sørhellet barnehage har de erfaring med det.

ANNONSE
Med to barnehagelærere på hver avdeling, må den ene være pedagogisk leder og den andre en form for nestkommanderende? Nei, mener Grethe Barane, styrer i Sørhellet barnehage i Klepp kommune. Der har de i flere år hatt to likestilte barnehagelærer på hver avdeling, og har gode erfaringer.
 
– Hva må til for at det skal fungere?
 
– De to likestilte lederne må ha avklart forventningene de har til hverandre, og vi som leder barnehagen må ha avklart forventningene til dem. En viktig forutsetning er også at vi har et grunnsyn vi er enige om, at alle vet hvilke mål vi har og hva vi styrer etter. Vi er en verdibasert barnehage, det vil si at vi har formulert hva som er viktig for oss og hva vi skal gjøre for hvert enkelt barn, og dette er et godt grunnlag å lede på.
 
konferanse: Lederforum 2018

Fra 1. august 2018 får vi sannsynligvis en bemanningsnorm og en bedre barnehagelærernorm. Det er på tide å diskutere hvordan denne ressursen kan benyttes på best mulig måte. Hvordan stiller vi oss til de utfordringer og muligheter som følger med flere barnehagelærere? Vi tar debatten på Lederforum 2018.

I tillegg setter vi blant annet fokus på:

  • Ledelse som balanse mellom nærvær og ambisjon
  • Tar du sjansen på tillit i din ledelse?
  • Kan du lede oppover?
 
– Hvilke råd vil du gi til andre barnehager som nå skal gjennom prosessen med å finne gode løsninger for flere barnehagelærere på samme avdeling?
 
– Start med å avklare forventninger, det er helt nødvendig. Og ha ledelse i bakhodet hele tiden: Hva er ledelse og hvordan kan vi praktisere god ledelse? Sett gjerne sammen barnehagelærere som er ulike og har ulik kompetanse, i stedet for to som er like. Og vær tydelig på at dersom én av barnehagelærerne kommer til styrer og vil gi tilbakemeldinger på kollegaen, så må de snu i døra og hente kollegaen også! sier Grethe Barane.
 
Du kan lese hele intervjuet i Tidsskriftet Barnehagefolk 4/2017 som kommer i begynnelsen av desember.

Lederen har ordet!

Rettferdighet og samsvar mellom ord og handling er viktig for meg

Les mer >>

Tydelig sjef og leder i barnehagen

Del tre i vårt verktøy for lederutvikling handler om tydelighet i sin lederstil.

Les mer >>

Trivsel i alle ledd er det viktigste

Hvordan leder man en barnehage som blir kåret til Årets barnehage? Daglig leder Kathrine Eide Haugland mener trivsel og tydelig ledelse er to av de viktigste stikkordene.

Les mer >>

Konflikter – en kilde til vekst og utvikling!

Så fint at denne konflikten kom, ellers hadde jeg ikke fått mulighet til å lære dette!

Les mer >>

Bruk av mentalt antivirus 2011

Hvor mye tid bruker du egentlig på negative tanker og uproduktive vurderinger?

Les mer >>

Har ikke tid til å lede eller prioritere lederutvikling

Det skrives mange artikler og bøker om å ta kontroll på tiden. Det finnes råd men det hjelper dessverre lite de som ikke har tid til å lese, diskutere og reflekter. Derfor kommer det her en kort artikkel, med noen refleksjonspunkter og et mulig gjenkjennbart eksempel tildiskusjon.

Les mer >>

Heller autentisk leder enn tydelig leder

Begrepet "tydelig leder" går igjen i mange dokumenter og beskrivelser av god ledelse i barnehagen.

Les mer >>

Førstehjelp for travle ledere

Har du problemer med å få gjort det du skal gjøre? Førstehjelp for travle ledere kan bidra til å endre diner vaner

Les mer >>

Hvordan motivere og skape mer arbeidsglede?

Å kjenne kunsten å motivere sine medarbeidere og ikke minst deg selv, er en sikker vei til å skape gode resultater for din organisasjon. Motiver til arbeidsglede, og din arbeidsplass blir ikke bare et bedre miljø å være i – det øker også effektiviteten.

Les mer >>