Barnehageforum - Velkommen til barnehagelivet

Etter snart femten år i barnehagefeltet begynner jeg å bli overbevist på at trygge foreldre gir trygge barn, og i denne artikkelen deler jeg noen av mine erfaringer, med å ønske nye barn og foreldre velkommen til barnehagelivet.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Barns utvikling - Treåringen

Det å ha en viss forståelse for hva barn er i stand til ut fra alder er viktig. Samtidig modnes og utvikles barn individuelt og overdreven generalisering blir galt.

Les mer >>

Trivsel i toddlerfellesskapet

-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer

Les mer >>

Hvem er ettåringene?

Ta deg tid til å bli ordentlig kjent med hver og en av dem, og bruk tid til å undre dere sammen.

Les mer >>

Trivsel i toddlerfellesskapet

-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Snakk om de minste!

Dette er en gruppeoppgave til bruk på personal- eller foreldremøter.

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Ett- og toåringene - de yngste barna i barnehagen

Å jobbe med de yngste barna i barnehagen er et helt spesielt oppdrag. Jo yngre barnet er, desto viktigere er det å ha et samspill preget av god kvalitet med en trygg og nærværende voksen.

Les mer >>

Samlingsstunden - til glede eller besvær?

De yngste barna blir ofte introdusert for samlingsstunden slik den gjennomføres med de eldre barna i barnehagen. Barna blir dermed utsatt for en kroppslig disiplinering og barns medvirkning kommer i bakgrunnen av dette.

Les mer >>