I den nære stemningen som oppstår rundt et bord kan gode vennskap og samtaler oppstå. Det er derfor meningsfullt å invitere til lek ved, under og rundt bordet.

Mange barnehager trenger flere bord for at alle barna skal få plass ved måltidene. Bordenes praktiske betydning kommer man ikke utenom, men de kan oppleves dominerende og stjele mye plass som barna kunne trenge til lek. Der de likevel står og breier seg er det derfor bedre å se dem som en ressurs enn et problem. Skap dem heller om til enda et sted å leke ved å jevnlig dekke dem til en fest for fantasien.
 

 

En kultur for bordlek

For at barna skal oppleve bordet som et sted de også kan leke kan man daglig invitere med materiell som ikke har en fasit for hva det skal bli. I lek er det utforskingen, prosessen og opplevelsen i øyeblikket som er poenget, ikke resultatet. Åpent, fleksibelt materiell som kongler, steiner, leire, papir og fargestifter, klosser og deiger passer derfor godt som grunnmateriale. Det er lurt å dedikere minst ett fast bord til å lage daglige invitasjoner. Det vil skape en forutsigbarhet i miljøet slik at barna vet det alltid er noe som frister der. Har man høye bord kan barna sitte på stoler rundt invitasjonen, eller eventuelt leke under. Ved lave bord kan man i tillegg skyve til side stolene og la barna stå og bevege seg rundt. Når barna kan de bruke større deler av bordplaten, bevege seg og oppdage materiellets muligheter friere enn når man sitter på en plass.

Trude Anette Brendeland er barnehagelærer, foredragsholder og skribent. Mange kjenner henne som Fantasifantasten.no. Her i Verktøykassa får du ideer til hvordan bordene kan brukes som en møteplass i lekemiljøet.

Det er en god ide å lage en visuell oversikt over ideer som kan føre til lek ved bordet. Ta bilder av bordideene og lag en slags «meny» som kan hjelpe barna og personale å huske hva man faktisk har av muligheter. Det kan være bilder av klassiske elementer som smålego, plusspluss og modellkitt, eller nyere ideer som sansekasser, kinetisk sand, tegne veier på duken og bygge by.
 

Det er fantastisk å av og til komme til et bord som inviterer ekstra til en fest for fantasien. For å skape slike høydepunkter kan årstidene være til inspirasjon. 


For å utvikle lekemiljøet på avdelingen kan det hjelpe å fordele ansvar for rommet hos personalet. Noen utvalgte kan for eksempel ta hånd om rollelekarealet, byggerommet, eller andre møteplasser og legge sin ære i at det utvikler seg i takt med barna utover i året. De er et godt tips å også ha en hovedansvarlig blant personalet som har lyst til å ukentlig skape opplevelser rundt bordene. Da kan man finne inspirasjon på nettet, samle ideer og jobbe opp en rik kultur for bordlek.

 

Vinterland med de eldste

Det er fantastisk å av og til komme til et bord som inviterer ekstra til en fest for fantasien. For å skape slike høydepunkter kan årstidene være til inspirasjon. Da kan man samle en kombinasjon av materiell fra naturen og annet åpent materiell som lekedeiger og klosser. Legg det fram på en inviterende måte, så utforsker man materiellets muligheter sammen med barna. Til et fristende vinterbord kan man kjøpe myk modellkitt, eller lage en stor klump med hvit lekedeig (Se oppskrift 1, eller 2). Med en slik deig kan barna lage både landskap og figurer. Kjevle gjerne ut en bit på et brett slik at barna kan stappe kvister og naturmaterialer i. Kanskje kan det utvikle seg til en vinterskog, eller ei vidde for vandrende rein? Trykker man ut en klump på et speil, eller et lysbrett kan barna grave fram speilblank is og stille elveleier. Let i barnehagen etter annet åpent materiell som kan gi vinterbordet en estetisk dimensjon. Det kan være alle de blå magnetklossene, blå og hvite treklosser, glassperler, dyr fra nordiske skoger og figurer som kan bo i landskapet. La gjerne barna utvikle leken her ved å tilføre ny leire over ei ukes tid. Da kan barna lage nye figurer, forandre landskapet og skape fantasifulle fortellinger. Så lenge noe av landskapet lages på plater, eller i lave baljer kan de flyttes ut av veien når det ikke lekes.
 


1) Hjemmelaget snødeig: Varm opp en blanding av 1 pk. Maizenna (evt. potetmel), 4ts natron, halv dl. matolje og 4 dl vann. Rør til den klumper seg og elt den videre i ei bolle med litt potetmel.

2) Hvit papirleire: Løs toalettpapir opp i vann, stavmiks og sil den. Strø i litt mel og kna til ønsket konsistens.

(Nb! Ingen lekedeiger, eller leirer skal i munnen – så de passer ikke for de yngste)


Sanselek i vinterland

De yngste barna vil gjerne føle seg friere ved å leke under bordet enn plassert i en stol. Bordet kan bli en utmerket hule for sanseopplevelser der vinteren er tema. Kle bordet inn med store stoffer, eller et strekk-laken der man syr og limer hvite og blå stoffer rundt. Under bordplaten kan man feste akrylspeil, bilder å snakke om av snømenn, votter og vinterland. Se deretter hva dere har på huset som kan gi barna en vinterlig opplevelse. Det kan være en kurv med luer og votter, hvite baller og esker, eller en balje med ekte snø på et landskap av hvite håndklær. Har man litt ekstra penger på budsjettet kan man tilføre lysende hvite og blå klosser, speilsteiner og speilbord som skaper en magisk stemning der inne. Da er det bare å krype inn i vinteren og sanse den med hele seg.

 

Lag en edderkopp

Piperensere er et materiale som er lett å forme. Du kan lage utrolig mange rare og flotte figurer. Det vi her skal presentere er hvordan en kan lage edderkopper med piperensere.

Les mer >>

Lag en papirfrosk

Denne aktiviteten er garantert en vinner. Øv gjerne litt før du setter deg til på avdelingen med å brette papirfrosker.

Les mer >>

Dekor av papp og rester

Her kan dere bruke rester fra en klipp og lim aktivitet, eller klippe ut forskjellige rare former.

Les mer >>

Lær å brette en fugl

Papirbretting er en fasinerende aktivitet, som kan være en fin utfordring for de eldste barna

Les mer >>

Lag en farlig dinosaur!

Små fingerdukker kan være morsomme å lage og leke med. Her har vi laget en dinosaur, men løsningen fungerer på alle slags vesener.

Les mer >>

Store blomster i store formater - lek med grunnfargene

Ved siden av fagområdet Kunst, kultur og kreativitet, er dette en god aktivitet og også knytte opp mot fagområdet Antall, rom og form

Les mer >>

Om det unyttiges nødvendighet

Kunst er ikke nyttig. Man skal være på vakt mot å gjøre en rettighet og kulturell rikdom til livsnødvendigheter. Munstformidling handler om det unuttyges nøedvendighet.

Les mer >>

Et kunstnerisk møte

Kunstneren Anna Marie Holm bedriver kunstnerisk utfoldelse med de minste barna, og helst på lekeplassen

Les mer >>

Kunsten i geometrien – og geometrien i kunsten

Det er ingen motsetning mellom realfag og kunstfag. Et prosjekt ved Akrobaten barnehage i Bergen viste at det tvert om kan være to sider av samme sak.

Les mer >>