Å studere fugler i barnehagens nærmiljø kan være en flott aktivitet som kan bidra til å lære barna å iaktta og undre seg over dyrelivet omkring seg
Varsling betyr at en ansatt sier ifra om et kritikkverdig forhold på egen arbeidsplass til noen som kan gjøre noe med det
Det er stor forskjell på årsakene til at barn blir bevistløse enn når voksne blir bevistløse.
Hva sier egentlig lovverket om meldeplikt ved sykefravær? Hva må den ansatte gjøre for å ha krav på sykepenger?
I en serie på tre artikler skal spikke-ekspert Eivind Falk lære oss om kunsten å spikke sammen med barn
I en serie på tre artikler skal spikke-ekspert Eivind Falk lære oss om kunsten å spikke sammen med barn
Når man driver barnehage er det jevnlig behov for at ansatte deltar i møter på kveldstid.
Sykdom kan dukke opp når en minst venter og ønsker det, og passer aller minst rett før eller i løpet av en ferietur.
Som arbeidsgiver har du et ansvar for at de ansatte har et godt arbeidsmiljø. Av og til kan en ansatt opptre på en måte som gjør at arbeidsmiljøet i barnehagen blir dårlig.
Med gode rutiner på plass er det enklere å nyte herlige, solrike dager. Vi kanfor eksempel ta på solkrem, en genser, bukse eller en solhatt!
Mange barnehageansatte ønsker selv å bestemme når de skal ha ferie. Samtidig vil ofte barnehagen ha sine behov for at ferien avvikles til bestemte tider.
I prosjektarbeidene i Djupmyra FUS barnehage står barnas interesser og lek i fokus. Det gir dem en reell innflytelse og påvirkningskraft i egen barnehagehverdag.
Hvor kommer poteter fra? Hva er fiskepinner laget av? Hvordan blir et frø til en tomatplante? Når barna stiller nysgjerrige spørsmål om maten de spiser, finner vi mange av svarene ute i naturen.
Hvis en barnehageansatt har mye sykefravær, kan det bli aktuelt for barnehagen å vurdere å avslutte arbeidsavtalen ved oppsigelse.
I Ditt Barns Førstehjelp så har kursholderne lang erfaring fra barneavdelinger eller legevaktsarbeid. Vi har dessverre sett mange brannskader på barn. Plutselig er ulykken ute og siden små barn har mer ømfintlig hud enn oss kan de brenne seg på 40 grader. Det er den kaffekoppen du drikker.
Lek er en viktig del av barns språkutvikling, og det finnes mange ulike leker som kan bidra til å styrke barns språkferdigheter.
Voksne har en svært viktig rolle når det gjelder å fremme barns språkutvikling.
Som ansatt i en barnehage må man forholde seg til de pliktene som følger av arbeidsforholdet. Noen plikter kan være skrevet inn i selve arbeidsavtalen, eller følger av barnehagens interne regler og prosedyrer.
Matkultur kan både handle om bakgrunn, religion og tradisjoner, men også om matvaner vi har til felles – som tacofredag og hotdog på 17. mai. Gjennom mat- og måltidsaktiviteter kan barna utvikle interesse, respekt og forståelse for likhetene og forskjellene som finnes i fellesskapet.
I barnehagen kan vi gi barna positive erfaringer med matlaging, for å øke matgleden og motivasjonen for å smake på ny mat.
Nevrovitenskap kan gi kunnskap om det biologiske grunnlaget for læring og utvikling og derved gi innsikt i hva som fremmer, og hva som hemmer læring på et generelt nivå.
Kjært barn har mange navn, heter det, slik også med rolleleken. symbolsk lek, fantasilek, sosial fantasilek, liksom -lek, fiksjonslek, dramatisk lek, lekedrama, er noen av begrepene som er synonyme med rolleleken. Fiksjonen, det å gjøre noe på liksom, er motoren i leken sammen med rollene som utfører handlingene.
Barnehagepersonalet bør ikke styre barns lek, men de må forholde seg aktivt til den ved å observere leken og gi barna tilpasset støtte underveis. Gjennom sosial fantasilek utvikler barna en relasjonell kompetanse som de vil ha glede av resten av livet.
Av og til har en barnehage behov for å avslutte arbeidsavtalen til en eller flere av de ansatte.
– Om lekens betydning for barn som strever med livet
Det kan virke som om barnehagebarna «fører protokoller» over hvilke ansatte som er lekne, og hvem som ikke er det. Skal vi ivareta barns rett til lek i praksis, kommer vi absolutt lengst med det første.
Dagene i barnehagen kan være lange og travle, og derfor er måltidene viktige samlingspunkter for barna. Skap mer måltidsglede i barnehagen med Matjungelen.
Hvis vi skal oppfylle mandatet om «barnets beste», må vi tørre å diskutere fastlåste normer som preger praksis.
«Kjære alle som snuser! Tenk på hvor dere kaster snusen. For små barn så kan dette bli fatalt om de svelger det ned i magen.»
Fra tegnelek i barnehagelærerutdanningen til fargerikt formpuslespill i barnehagen og juletrepynt i rådhuset.
Ett- og toåringenes lek er ofte fysisk og sensorisk, som å hoppe, løpe, løpe etter hverandre, kjenne og plaske. Samtidig er behovet for trygghet stort.
Hvert år får 400 barn under 15 år Diabetes type 1 i Norge. Dette er en sykdom søm øker mye i landet vårt.
Etter en lang pandemi så er det fortsatt slik at håndsprit (inneholder etanol) står fremme i mange offentlige rom og i hjemmene våre.
Hva skal vi gjøre dersom barn får feberkramper?
En god film forteller oss noe viktig om mennesker. Om menneskers konflikter, deres vilkår og relasjoner. En god film forteller også noe om kulturen og samfunnet som disse menneskene lever i. Filmen Store Små Mennesker gjør begge deler.
Hvordan kan man bruke bøker som inspirasjon til barnas lek?
Å ha et rikt språk for følelsene sine, er det samme som å ha et stort følelsesregister.
Hvis vi skal være barnas advokater, er de barna du har ansvar for, avhengig av at du fremmer deres «sak», ikke bare på avdelingsmøter eller i en-til-en-samtaler dagen etter et møte.
Idéer til et vannprosjekt
Kan barns lek «forstyrre» andre barn inn i leken (fra et voksenperspektiv)?
Hvordan kan man bruke bøker som inspirasjon i lek?
Hvordan skal man navigerer i spenningsfeltet mellom rutiner, relasjoner og arbeidsoppgaver?
Gode bøker om følelser finnes det mange av, og de er til stor glede og nytte for barnehageansatte og foreldre i arbeidet med barns følelsesliv
Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold,
arbeidsmåter, leker, materiale og utforming av fysisk miljø. For å få til det må vi ha en
fleksibel organisering, vi må delta og reflektere og – ikke minst – vi må ha god tid.
Det er for defensivt å innta et standpunkt om at «Det er lite nytt i rammeplanen».
Kan det være at vi noen ganger blander mestring med prestasjon? Kan dermed et for høyt fokus på mestring i barnehagen føre til prestasjonsangst?
Arbeidet med å finne ut hvordan rammeplanen brukes er godt i gang, og forskningen holder internasjonal standard.
Hvordan avbryter du uten at det virker uhøflig? Og hva gjør du hvis du gjentatte ganger blir avbrutt på personalmøtet?
Jo tidligere arbeidsgiveren og arbeidstakeren samarbeider om tiltak for å komme tilbake i arbeid, desto større er sjansen for at den sykmeldte kommer raskere tilbake
Gråten er et utløp for følelser, og er helt naturlig når ettåringen får snudd opp-ned på tilværelsen sin, mener Kathrine M. Fagereng.
Det er viktig å ha tenkt gjennom en del problemstillinger når du vurderer å søke jobb som styrer
Det aller, aller viktigste når det gjelder små barns tilvenning i barnehagen, er at de opplever trygghet. Det krever god tid, både fra foreldrenes og barnehagens side, mener professor May Britt Drugli.
Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.
Å arbeide med verdigrunnlaget i egen barnehage er en evig prosess. Formuleringer må stadig drøftes og klargjøres.
Hva gjør du som leder hvis du opplever for stort arbeidspress? Å stramme joggeskoene og løpe fortere er ikke en holdbar løsning i lengden. Her er tre tips til hvordan du sammen med din sjef kan løse denne situasjonen.
Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid.
Det er uheldig dersom avstanden mellom styrer og pedagogisk leder blir større.
Kan foreldreaktiv tilvenning gi barn en nær og trygg relasjon til tilknytningspersonen, og dermed bedre barnehagestart?
”Får vi leke nå?” spør barna når samlingsstunden er ferdig. Jeg tror mange barnehagelærere kjenner seg igjen i denne situasjonen. Barn vil leke, de slåss for å få leke og lek er nesten hele tiden aktuell og ønsket i deres verden og i deres hverdag. Kanskje er det dette vi kaller fri lek når barna får bestemme at nå leker vi!
Når du er presset på jobb har vi en tendens til å reagere på måter som ikke er hensiktsmessig for deg selv. Les her hvordan du best kan håndtere press og travle dager.
– BARNS RELASJONER VOKSNES ANSVAR
I et jobbintervju ønsker du å få en ide om hvem søkeren er, så raskt som mulig. Hvordan kan man stille spørsmål som verken er for overfladiske eller filosofiske og som får søkeren til å avsløre sitt sanne jeg?
Seks gode råd til hvordan snakke med barn om skremmende nyheter
Leken er en helt sentral del av barndommen, og barna må ha noen å leke med. Her utvikler det seg ulike vennskap, men det skjer ikke alltid av seg selv.
Mange er misfornøyde med at det avholdes for mange møter og at innholdet i møtene ikke gagner det daglige arbeidet.
Her er noen øvelser for å sikre at de voksne i barnehagen kontinuerlig arbeider med å utvikle gode relasjoner og stimulerer til fellesskap og medvirkning.
Hvordan du føler deg påvirker ikke bare deg selv, men også dine ansatte. Les hvorfor du må ta vare på deg selv først. Hvordan gjøre dette selv om oppgavene står i kø?
For noen år siden bestemte Eplehagen barnehage i Arendal seg for å ta trafikkopplæringen til et helt nytt nivå, og lagde sin helt egen sykkelbane på barnehagens uteområde.
Er du på jakt etter inspirasjon til samlingsstundene i barnehagen din? Her får du noen
gode ideer fra Trude Anette Brendeland, også kjent som Fantasifantasten.
Dersom foreldrene ikke opplever at møtene er deres, føles foreldremøtene fort uviktige.
Mange er redde for å kritisere, og det er synd. Når vi tenker på å si noe kritisk til andre, innbiller vi oss at det må sies aggressivt.
Å leke sammen med venner er inspirerende og livsviktig for alle barn. Det betyr ikke at det alltid er så lett. Å leke sammen er komplekst.
Munch i barnehagen er et pedagogisk opplegg utviklet for å jobbe med Edvard Munchs malerier i førskolegruppa i barnehagen.
En energityv tapper omgivelsene sine for energi og er derfor en trussel mot det psykiske arbeidsmiljøet i organisasjonen. Hvordan kan du oppdage og stoppe energityven fra å tappe krefter deg og dine ansatte?
I den nære stemningen som oppstår rundt et bord kan gode vennskap og samtaler oppstå. Det er derfor meningsfullt å invitere til lek ved, under og rundt bordet.
Å ha en god venn er en gave. En venn er en person du kan dele stort og smått med: tanker, følelser, gleder og sorger. Og ikke minst kan du ha det gøy med venner.
Ikke stress om barnet er mer eller mindre sosialt enn deg - det kommer til å endre seg mye i årene fremover, i følge psykolog og familieterapeut Hedvig Montgomery.
For at vennskap skal oppstå må barn få leke sammen, det synes opplagt. Men alle får ikke alltid være med i leken, og noen sliter mer enn andre barn med å få innpass.
Når leken ikke fungerer er det avgjørende at vi voksne er aktivt til stede i og rundt barnas lek.
Hvordan kan barnehagen legge til rette for utvikling, mestring og samhold når hverdagen slår sprekker.
Skøyergutten Albert fyller 50 år, og er fremdeles en populær følgesvenn for små og store. Hva er det som fenger, rører og engasjerer ved dette universet? Vi har spurt fire personer som alle har et nært forhold til Gunilla Bergströms bøker.
Hva er det som gjør at vi skal forske og undre i barnehagen? Jo, en av tingene er jo at barn lurer på så mye. I Årvollskogen barnehage i Oslo har små og store latt seg inspirere av Albert Åberg og hans spennende eksperimenter.
Med riktig kunnskap og en god samtaleteknikk vil det være enklere å gjennomføre de viktige samtalene med barn og unge.
Vi må spørre for å få vite noe. Hva vi vet, avgjøres av de spørsmålene vi stiller – til barna og til oss selv. Men hvordan kan voksne forberede seg på en åpen dialog?
Norovirusinfeksjon har de fleste som jobber i barnehage hørt om. Det er en magetarminfeksjon som er svært smittsom. Det har vært hele barnehager som har måtte stenge på grunn av mye smitte blant barn og voksne med dette viruset.
Etter å ha drevet et livssynsåpent begravelsesbyrå i flere år, og dermed møtt mange barn som mistet en som sto dem nær, føltes det helt naturlig for barnehagelærer og lærer Åse Gulbrandsen å lage en bok om nettopp dette temaet.
Målet med markeringen er å skape gode minner og legge et grunnlag for fremtidige feiringer, glede seg over markeringen og formidle til barna bakgrunnen for Samefolkets dag.
Å motvirke eksotifisering og stigmatisering.
En kube kan brukes som en ramme der vi samler barnas
oppmerksomhet om noe. Den kan derfor være et
utmerket hjelpemiddel til samlingsstunden.
Det er store utfordringer i å inkludere og formidle til norske barn kunnskap om det samiske i hverdagen i norske barnehager! Underveisrapporten for evaluering av dagens rammeplan som kom i 2020, avdekket at mange kommuner og barnehager særlig utenfor Sápmi trenger drahjelp!