
Flere artikler innen Den viktige leken
Unna vei, her kommer jeg!
Hypotese: Barnehageansatte og foresatte begrenser barns risikolek, og barnehagehverdagen er voksenstyrt. Har vi kjørt oss fast i risikolekens paradoks?
Les mer >>Det sosiokulturelle perspektivet på lek
Leker barn fra høyere sosiale lag frodigere og mer fantasifulle leker enn barn med tilhørighet til lavere samfunnslag?
Les mer >>Kan drakar få barnehageplass?
Uansett kva ein som barnehagelærar set i gang av fine opplegg, veit ein ikkje om det hevar kvaliteten i praksisen utan at ein får kjennskap til korleis barna i gruppa gjer opplegget til sitt eller omformar det til noko som gir meining for dei.
Les mer >>Kort om leketeorier
Her finner du kort og forståelig om ulike teoretikeres syn på barns lek.
Les mer >>Kroppslig aktiv lek i barnehagen –spørreundersøkelse.
Hva tenker du om lekeslossing i barnehagen?
Les mer >>Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen?
Vi kan da ikke slutte å snakke om vennskap – vennskap som er så viktig for barn?
Les mer >>Barn får tillit til voksne som leker
Det kan virke som om barnehagebarna «fører protokoller» over hvilke ansatte som er lekne, og hvem som ikke er det. Skal vi ivareta barns rett til lek i praksis, kommer vi absolutt lengst med det første.
Les mer >>Liv og røre med sølekjøkken
Å tilberede mat i friluft er god kur mot grå hverdager fordi det setter kokkens skaperglede i sving. Det gjelder for barn også.
Les mer >>Sandkassa: Fra ørken til oase
Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.
Les mer >>