Barnehageforum - Får jeg være med i leken?

For at vennskap skal oppstå må barn få leke sammen, det synes opplagt. Men alle får ikke alltid være med i leken, og noen sliter mer enn andre barn med å få innpass.

Ved å sette oss inn i William Corsaros forskning om barns mange strategier for å få bli med i leken, kan vi som jobber i barnehagen utgjøre den store forskjellen og bidra til at alle finner seg en venn – helt uten å etablere vennegarantier eller bestemme at alle alltid skal få være med.
 

 

Ikke verbal atkomst
Barnet oppholder seg i nærheten av området uten å si noe eller gripe inn i leken på noen måte.
 

Ved å sette oss inn i disse strategiene og lære oss å oppdage dem i hverdagen, kan vi lære mye om barns nyanserte sosiale ferdigheter. Og vi kan endre vår pedagogiske praksis og hjelpe de barna som trenger litt støtte for å utvikle sitt repertoar.


Å skape en liknende aktivitet i nærheten
Barnet er fysisk i nærheten av leken, og leker med noe som kan likne på det barna holder på med.
 

Avbrytende atkomst
Ofte misforstått som «bare å ødelegge», men det barnet faktisk prøver på er å få være med.
 

Å sirkle rundt en lek
En litt mer fysisk aktiv variant av strategi 1. Barnet er i bevegelse rundt leken.
 

Å hevde rett til et område eller en leke
Denne misforstås også ofte som noe annet enn et forsøk på å få være med i leken: «Den klossen er min», «Her skal jeg være»
 

Å spørre om å få bli med
Kanskje den mest kjente av strategiene, men slett ikke den mest virkningsfulle.
 

Å spørre noen av barna om hva de leker
«Hva leker dere?» Kan oppleves som forstyrrende av barn som er dypt inne i leken, fordi de må ut av fiksjonen for å svare.
 

Å henvise til voksnes autoritet
«De voksne har sagt at alle må få være med» Det er ikke sikkert at vennskap oppstår av et slikt grunnlag for samlek.
 

Å tilby en gjenstand
«Vil du ha denne bilen?»
 

Å hilse, si hei
«Hei Sandra!» En måte å si at her er jeg, uten noen flere spørsmål. Kanskje et forsøk på å hinte?

 

Å referer til vennskap
«Du og jeg er venner, sant?» Innforstått: Da skal vel vi leke sammen?
 

Å spørre en ikke-deltaker om hjelp
«Kom, kan du hjelpe meg?» Kanskje er det letter dersom man er to?
 

Å akseptere en invitasjon
Barnet har på et eller annet vis blitt invitert i leken og går nå inn i leken.
 

Å foreslå en annen aktivitet
Sjelden en veldig god strategi da den forstyrrer leken. Barna som leker må stoppe helt opp og bygge en ny lek for at denne strategien skal fungere.
 

Å referere til kjennetegn på enkeltbarn i leken
«Du er snill og flink til å bygge klosser»
 

Ved å sette oss inn i disse strategiene og lære oss å oppdage dem i hverdagen, kan vi lære mye om barns nyanserte sosiale ferdigheter. Og vi kan endre vår pedagogiske praksis og hjelpe de barna som trenger litt støtte for å utvikle sitt repertoar. Ved å være rollemodeller og aktive deltakere der det trengs. Og ikke minst, ved å forstå at en som buser inn og forstyrrer leken, sannsynligvis ønsker å få være med: «Hei, hadde du lyst til å være med i den leken? Skal vi se på litt? Hva tror du de leker? Kanskje de trenger noen som kan levere brød til butikken? Skal vi ringe på og se?»

 

Den sårbare leken

Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?

Les mer >>

Sånn kan du hjelpe leken videre

Leken har en verdi i seg selv og skal være en gjennomgående del av barnehagenes tilbud i Danmark.

Les mer >>

Barn trenger lekekloke voksne

Noe av det aller viktigste i et godt barneliv er å få fordypet seg i lek

Les mer >>

Hva er det viktigste dere gjør for å gi leken gode vilkår?

Det helt grunnleggende både for leken og det vi ellers gjør i barnehagen, er hvilket barnesyn og hvilke holdninger til barn vi har, mener Hanne Nesfeldt

Les mer >>

Dagsplan for familien

Når vi skal kombinere hjemmeundervisning, hjemmekontor og arrangere barnehage i samme hus kan rutiner og forutsigbarhet være viktige ingredienser. Veronica Aurdal Brungot som til vanlig er barneveileder ved Hundeidvik SFO har laget dagsplan i heimen.

Les mer >>

Hva gjør du når barna leker?

For barna er det selve leken som er det viktigste, ifølge FNs konvensjon om barns rettigheter. Dette standpunktet gir viktig informasjon om hvordan vi skal betrakte barns lek, og om hvordan vi skal forholde oss til den. Leken er barnas eget domene.

Les mer >>

Barn som vil bestemme i leken

Å leke sammen med venner er inspirerende og livsviktig for alle barn. Det betyr ikke at det alltid er så lett. Å leke sammen er komplekst.

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Det lekende læringslivet

Det er ikke sikkert at et voksen-perspektiv på hva som er den gode leken er det samme som hva den gode leken er sett fra barnehøyde, og hvordan kan vi ivareta lekens egenverdi dersom leken er gjenstand for pedagogisk nyttetenkning?

Les mer >>