Barnehageforum - Lekende inkludering

– Om lekens betydning for barn som strever med livet

ANNONSE

Leken er selve livsgnisten til barna, sier den danske professoren Dion Sommer. Når barn leker settes altså selve gnisten for å leve i sving. Tenk på det!

Birgitte Fjørtoft, redaktør Barnehagefolk

Alle barn har rett til og godt av en lekende barnehagepraksis, men for de barna som av ulike grunner strever litt ekstra med livet, kan det faktisk være ganske avgjørende. Det er helt avgjørende at barnehageansatte har kunnskap om, språk og blikk for barn i utsatte livssituasjoner og at vi er trygge på hvordan barnehagen kan fungere som beskyttelsesfaktor for disse barna.
 

bestillingskurs med birgitte fjørtoft:Lekende inkludering -om lekens bestydning for barn som strever med livet
Kurset skal gi en dypere forståelse av hvilken rolle leken kan spille i inkluderingsarbeidet, og vise hvordan de ansatte kan jobbe forebyggende gjennom selv å være lekne. Deltakerne vil få presentert flere praksishistorier om barn som har det vanskelig og eksempler på hvordan det er mulig å jobbe med dette i praksis – med blant annet presentasjoner av lekeforløp og prosjektarbeid.

 

Barn i risiko

En beskyttelsesfaktor er noe i et barns liv som gjør livet litt lettere å leve for dem, når de lever under risiko. Det kan være for eksempel medfødt robusthet, sosial kompetanse, sterke slektsbånd – eller en barnehage med god kvalitet. For vi skal huske på at barnehagen også kan være en risikofaktor, om ikke de ansatte har den nevnte kompetansen på hvordan man kan forebygge og oppdage at et barn ikke har det bra, enten hjemme eller i barnehagen. Men det holder ikke med bare kunnskap om barn i risiko. For hvor er det barn uttrykker hvordan de har det? Det er i leken.

Derfor må de ansatte også ha god lekekompetanse. De må vite hvordan de skaper et inkluderende lekemiljø, hvordan de kan berike barnas lek, hvordan de kan møte barn som blir utestengt, hva som kan styrke lekerelasjoner i en barnegruppe og, ikke minst – hvordan de selv kan komme tett på leken, og også delta i den.

 

Å delta i leken på barnas premisser

Det hjelper lite å klistre opp et sett med lekeregler på avdelingen. Lekende inkludering i barnehagen skjer ikke av seg selv, og det er på ingen måte barnas ansvar. Det er de ansatte som må tørre å gå inn i de vanskelige situasjonene, og bruke sin kunnskap og profesjonelle skjønn. Som barnehageansatte har vi et profesjonsetisk ansvar for å forvalte vår faglighet og makt på en måte som løfter frem hvert enkelt barn som et helt menneske. Når barna erfarer at du deltar i leken på deres premisser, da opplever de at du tar dem og deres uttrykksform på alvor. Det er først da du kan begynne arbeidet med å skape et trygt og godt barnehagemiljø.

Når barn ikke leker, eller leker på måter som er forstyrrende eller problematisk, da forteller de oss egentlig alt vi trenger å vite. Men vi kan bruke lekegnisten deres som inngang, også da.

Flere artikler innen Den viktige leken

Det viktigste er å få leke

Lek er barns primære arena for å uttrykke seg selv

Les mer >>

Hva gjør du når barna leker?

For barna er det selve leken som er det viktigste, ifølge FNs konvensjon om barns rettigheter.

Les mer >>

Sånn kan du hjelpe leken videre

Leken har en verdi i seg selv og skal være en gjennomgående del av barnehagenes tilbud i Danmark.

Les mer >>

Sånn snakker ekspertene om lek

Hvordan snakker dere om leken i barnehagen?

Les mer >>

Ski som aktivitet i barnehagen

Tenk deg å høre en gjeng med hylende glade barn ute på ski en klar vinterdag.En gjeng som kommer tilbake til barnehagen med røde roser i kinnene og et stort smil om munnen. Foreldre som henter sine stolte barn, som litt sliten forteller hvordan de mestret å kjøre ned bakken med porter og hopp.

Les mer >>

Den sårbare leken

Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?

Les mer >>

Barn vil gjerne leke med oss voksne

”Får vi leke nå?” spør barna når samlingsstunden er ferdig. Jeg tror mange barnehagelærere kjenner seg igjen i denne situasjonen. Barn vil leke, de slåss for å få leke og lek er nesten hele tiden aktuell og ønsket i deres verden og i deres hverdag. Kanskje er det dette vi kaller fri lek når barna får bestemme at nå leker vi!

Les mer >>

Du skal støtte, oppmuntre og veilede i fantasiens rike

I barnehagens magiske univers av lek og fantasi, utgjør rollelek en vesentlig del av barnas utvikling. Mens barna utforsker roller, skaper narrativer og deltar i felles fantasiverdener, spiller de voksne en uunnværlig rolle som veiledere og støttespillere.

Les mer >>

Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?

Leken bygger lekestyrke – en personlig styrke som er en måte å forholde seg til virkeligheten på, og som vi kan bære med oss og benytte oss av gjennom hele livet!

Les mer >>