Glemt passord
Når barn lærer å fotografere skjer det mange fantastiske ting
Nye metoder har gitt oss helt ny kunnskap om hva som foregår i små barns hjerner. Denne kunnskapen er det viktig at vi tar i bruk, mener forskeren Ann Elisabeth Knudsen.
«Sett dere rundt bordet og vent til jeg kommer med maten.» «Bare vent litt her, så kommer jeg snart og vi kan gå ut og leke.» Høres det kjent ut?
Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?
En ting er å være opptatt av anerkjennende relasjoner på møter. En annen ting er engasjert tilstedeværelse med barna.
Hvilke prinsipper bør barnehagene følge når det gjelder mat og måltider?
Selv om disse teoriene kan betraktes som foreldede, har de påvirket mer moderne leketeoretikere og pedagoger
Innenfor det psykodynamiske perspektivet finner vi teoretikere som Freud, Peller, Erikson og Winnicott.
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek
Det utviklingspsykologiske perspektivet bygger på de siste tiårenes spedbarnsforskning, som klart viser at mennesket er født til å samspille, og at leken er en veldig viktig måte å samspille på.
Leker barn fra høyere sosiale lag frodigere og mer fantasifulle leker enn barn med tilhørighet til lavere samfunnslag?
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
De postmoderne teoriene er ikke store generelle teoribygninger, snarere mikroteorier som belyser et aspekt ved lek eller lek i en spesiell sammenheng.
Innenfor det kommunikasjonsteoretiske perspektivet er forskerne interessert i hvordan leken kommuniseres, spesielt på metanivå.