Hvordan unngå kjedelige møter
Kritiserer hverandre litt mer
Hvordan takle konfliktsituasjoner på en god måte?
10 setninger en leder bør unngå å bruke
Hvordan gå fram når du skal gi kritikk til sjefen?
Er du en curlingleder?
Når hersketeknikker ødelegger den gode dialogen
Hvordan håndtere medarbeidernes bekymringer i en vanskelig tid?
Gode ledere kjenner svarene på fire viktige spørsmål
Improvisasjon – lederverktøyet du aldri vil legge fra deg!
En vanskelig, men viktig invitasjon
Trivsel i alle ledd er det viktigste
To spørsmål som kan stoppe deg fra å gjøre noe dumt
Sinne, frustrasjon eller utålmodighet kan føre til at vi handler uhensiktsmessig.
Viktige spørsmål før endringsprosesser igangsettes
Er du en modig leder?
Vi trenger modige ledere som oppmuntrer til ro, lek og hvile
Blir man ikke sett er man ingenting
Tilbakemelding fremmer et innovativt arbeidsmiljø!
Den gode samtalen!
Slik håndterer du uenighet
Å få oppbakking fra dine medarbeidere til nye initiativ er viktig for å lykkes
Sykemeldt – nå igjen?
Barnehagens rom: Kontoret
Slik gjennomfører dere et godt evalueringsarbeid
Hva kjennetegner dårlig ledelse?
Resultatledelse gir resultater
Konflikt eller meningsbryting?
Lederskjønn og handlingskompetanse
Ledere som setter spor møter motstand
Ledere må kunne leve med friksjon
Kan du lede oppover?
Ledere med suksess mestrer kunsten å lede oppover i egen organisasjon. Det gjelder på alle nivåer.
Forandringer spør ikke om lov
Fikk økt kompetanse på flerkulturelt mangfold
Hvem har metodeansvar i barnehagen?
Dette spørsmålet er blitt stilt etter at vi fikk et forslag til ny rammeplan for barnehagen
Verktøy for god barnehageledelse
Grundig analyse og gode verktøy er to forutsetninger for å kunne utvikle en bedre barnehage
Må ikke gro inn i veggene!
Den gode barnehagelederen har kunnskap om faget
Heller autentisk leder enn tydelig leder
Begrepet "tydelig leder" går igjen i mange dokumenter og beskrivelser av god ledelse i barnehagen.
Skolering av assistenter - en forutsetning for kvalitet
Gode erfaringer med barnehagevandring
Konflikter – en kilde til vekst og utvikling!
Så fint at denne konflikten kom, ellers hadde jeg ikke fått mulighet til å lære dette!
Gi anerkjennelse slik at den virker
Hvordan håndtere forandringer?
Hvordan kommuniserer du nedskjæringer til dine medarbeidere?
Lederskap - med fokus på det som virker
Hvordan håndtere vanskelig e-poster?
”People make the place”
Øk nærværet i barnehagen
Det er lederens oppgave å ta med sine medarbeidere på råd og lytte til hva de har å si.
Å ha felles verdier
Verdier er noe vi ønsker, noe som peker mot en tilstand vi gjerne vil fremme
Kommunikasjon
Vi hører ikke alltid det som blir sagt, men det vi tror blir sagt
Positiv psykologi gir mindre sykefravær
Hvordan få til en god vanskelig samtale?
God forberedelse er nøkkelen til å lykkes også med vanskelige samtaler
Hvordan skape flow på arbeidsplassen?
Det er mange måter å gi kritikk på.
Det er mange måter å gi kritikk på, gode måter og dårlige måter
Optimisme – ja takk?
Det er mye å hente på å dyrke en optimistisk holdning og væremåte
Ord du som leder bør unngå å bruke
Å jobbe med en medarbeider du ikke liker
Hvordan bruke Cialdinis prinsipper?
Har du en klar strategi når du vil påvirke eller overtale andre?
Lar du deg altfor lett påvirke av andre?
Har du opplevd problemer med å få gjennomslag for dine gode idéer? Sliter du med å overtale andre?
Tidstyver i barnehagen
Mindre tid til direkte arbeid med barna bekymrer de ansatte i Alna bydel i Oslo
Et LØFT-basert kart å orientere etter
Hvordan beholde de ansattes engasjement?
På tide å skifte ut kartet ditt?
Prinsipper for gode målformuleringer del 3
Engasjerende og forståelige mål er nødvendig for å få med seg personalgruppen i ønsket retning
Prinsipper for gode målformuleringer del 2
Gode råd når du skal gi kritikk
Konkret, konstruktiv og kjærlig er stikkord for å komme seg videre i konflikter
Prinsipper for gode målformuleringer – del 1
Hva bør du tenke på når du skal utarbeide mål for deg selv eller barnehagen?
Ta pauser når du snakker til en forsamling
Narsissistiske ledere framstår som gode – men det er de ikke!
Narsissistiske ledere har selvtillit, er autoritære og tar ofte styringen over en gruppe
Som leder skal du forebygge mobbing
Mobbing trives best i stressede arbeidsmiljøer med dårlig ledelse
Hvordan behandler du dine ansatte?
Pisk og gulrot fungerer (ofte) dårlig
I dagens arbeid bør motivasjonen for arbeidet være styrt av indre motivasjon
Hvem er dine sensitive medarbeidere?
Slik håndterer du hissige medarbeidere
Bevar roen og lytt til det medarbeideren har å si om hva som utløser sinne
Slik skaper du optimisme i sparetider
Det er viktig å huske at selv i krisetider går mange ting på skinner
Har du ansatt en klager?
Relasjonell koordinering
Det holder ikke at dine medarbeidere er flinke i sitt fag, hvis de ikke kan samarbeide.
Endring i Rammeplan for barnehagen
Hvordan styrke den sosiale kapitalen?
Ny forskning viser en klar sammenheng mellom sosial kapital og virksomhetens yteevne
Prosjekt "tid" - hva bruker vi tiden vår til i barnehagen?
Trollskogen naturbarnehage stiller spørsmål ved tidsbruken i egen barnehage
Kunnskapsbasert tiltak for å bedre kvaliteten
I denne kommentaren ønsker vi å presentere forslag i Brennautvalgets rapport.
Hvordan gi kritikk til sjefen
Slik tar du livet av kreativiteten
Syv ord ledere bør unngå
Hvordan skape engasjerende møter?
Unngå å stresse dine medarbeidere unødig
Glemmer du å rose dine medarbeidere, eller har du problemer med å delegere?
Kommunikasjon - slik vinner du e-postkrigen
Gruppeoppgave: Språklige misforståelser
Syv steg gjennom den vanskelige samtalen
De fleste samtalene som du gjennomfører som leder er heldigvis positive og givende
Hvordan finne fram til felles verdier i barnehagen?
Prosessen med å finne fram til våre felles verdier på arbeidsplassen kan startes på et personalmøte
Ta regi på pessimisten
Å være leder for eller samarbeide med en pessimist kan være en krevende og frustrerende opplevelse
Slik gjør du møtene kortere
Å lede i motvind
Som leder må du bruke andre stratergier når du skal lede dine medarbeidere gjennom vanskelige tider
Noen raske kommunikasjonsteknikker
Det er gjennom kommunikasjon at du kan påvirke i hvilken retning dere skal styre
Ledere kan lære av sine helter
Din hverdag og dine utfordringer er ikke så ulik det dine helter befatter seg med
Blir du sett, eller..?
Er du også skrudd sammen sånn at du blir varm og glad når andre ser dine små bidrag?
Tre raske kommunikasjonsteknikker
Feedback – ett uviklingsverktøy
Å bruke feedback bevisst, kan være et godt hjelpemiddel i personalarbeide
Tilstedeværelse og nærværende lederskap - tilgjengelig i passe doser
Kvalitet i relasjonsarbeid i Gjøvik
I Gjøvik kommune har de satt fokus på relasjonsarbeid, blant annet i samarbeid med Berit Bae.
Kartlegging av barnehagens som organisasjon
Generelt om brukerundersøkelser
Endringsprosesser i Vik barnehage
Her er en beskrivelse av en konkret endringsprosess Vik barnehage i Kvæfjord har vært gjennom.
Kvalitetsutvikling av viktige områder
Ledelse i en livskraftig organisasjon
Vurderingsområder
Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?