Barn får tillit til voksne som leker
Kaotisk vannlek på kjøkkenet
Kan barns lek «forstyrre» andre barn inn i leken (fra et voksenperspektiv)?
Vakt eller relasjoner
Hvordan skal man navigerer i spenningsfeltet mellom rutiner, relasjoner og arbeidsoppgaver?
Fire gode bøker om følelser
Rammeplan i hverdagen: Progresjon i rammeplan
To råd om implementering av ny rammeplan
Det er for defensivt å innta et standpunkt om at «Det er lite nytt i rammeplanen».
Evaluering av hvordan rammeplanen blir tatt i bruk
Hvordan øke engasjementet og deltagelse på foreldremøter?
Trygghet det viktigste i tilvenningen
Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?
Verdigrunnlaget og barnehagen vår
Fra noen timer til mange dager - foreldreaktiv tilvenning
Den voksne og rammeplanen
Hvordan få til gode foreldremøter i barnehagen?
Dersom foreldrene ikke opplever at møtene er deres, føles foreldremøtene fort uviktige.
Munch i Barnehagen
Forskning og undring sammen med barna
Samisk nasjonaldag til glede eller besvær?
Det er ikke nok å fargelegge flagget og spise reinkjøtt!
Digitalt kurs - Etikk i barnehagen
Hva vi snakker om når vi snakker opp assistentene
Tid for nye foreldre
Hvordan skape en solsikker utelekeplass?
Bruk forsommeren til å gå igjennom barnehagens rutiner for solbeskyttelse
Skulle ikke vi bare lekt og vært litt sammen, da?
Søt høst – takket være biene
Nytt verktøy! Aktive foreldremøter i barnehagen
Pedagogisk dokumentasjon har aldri vært viktigere!
Digitalt barneblikk på naturen
Lære språk og lære gjennom språk
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Hvordan gi barna økt handlingsrom og flere muligheter?
Regnbuefamiliene: Familier kommer i mange former og varianter
Hverdagssamtalene – en viktig arena for barns læring
Barn som medmennesker og deltagere: innflytelse fra Barnekonvensjonen?
Klissete forming og livslang læring
Rammeplan i hverdagen: Barns medvirkning
Ønsker 1.klassinger med tro på seg selv
5-åringer fortjener bevisste voksne!
Verden gjennom kameralinsen
Overganger
Førskolelærer, form framtiden!
Rapport: Barnehagemat
Tilvenning i barnehagen
Foreldreutvalget for barnehager (FUB) har laget et prinsippnotat som vi har fått lov til å gjengi.
Slik lager vi julegaveverksted
– Trenger hjelp til å forstå og håndtere følelser
Kjærlighet er tålmodig
Små barns læring i et mangfold av språk
Lite dynamisk lederrolle i rammeplanen
Hvilke konsekvenser får den nye rammeplanen for barnehagens ledere?
Fant en arena for fortellingene mine
God norsk kommer ikke av seg selv
Rammeplan for barnehagen
Vil gjere foreldra meir trygge
Prøver ut ny tilvenningsmodell
Bevegelsesglede og motorisk kompetanse
Ja, vi elsker livsgleden i leken!
Dialogmøter som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen
Hvordan kan dialogen mellom foreldre og ansatte virke forebyggende mot mobbing i barnehagen?
Sukkerfri barnehage?
Rammeplan: Ulv i fåreklær?
Når barn og foreldre opplever kriser og sorg i forbindelse med flukt og migrasjon
Rom for barns egne initiativ
Skal barnehagekunst kun behage?
Ordløse fellesskap
Mer enn blått og hvitt
Ikke så vanskelig som vi tror
Avvisning er essensielt
Barnehagen er det eneste stedet i verden der alle leker med alle.
Hvordan former uterommene oss?
Realfag starter med undring
Gode erfaringer med barnehagevandring
Ånnerudtoppens favoritter
Ånnerudtoppen barnehage sprer matglede blant store og små i barnehagen
Fra Eva til Albert - Om erfart kunnskap og begrepsdanning
Du må stå for noe, ellers faller du for alt!
Barn i flerspråklige familier
Er det mange måter å være norsk på?
Det kan se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.
Barn av nyankomne flyktninger og asylsøkere
Begynner i barnehagen. Hvordan kan nyankomne barn få en god tilvenning i barnehagen?
Mat er toppen på Ånnerudtoppen
Hvor ble det av Fröbel?
Flerfamiliens julefeiring
Barnas sorg over foreldrenes brudd blir ikke mindre uansett hvor mange ganger de feirer Jul
Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 3)
På datamaskin eller nettbrett er det enkelt for barna å skape digitale kunstverk av egne bilder.
Å markere høytider i barnehagen
Ivareta dei yngste barna sin leik!
Hvordan fremme medvirkning i barnehagen?
Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 2)
Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 1)
Begynnende regneferdigheter
Hvordan kan man støtte de yngste barnas gryende forståelse for matematiske begreper?
Kompetanseheving i barnehagen – Se hva vi fikk til!
Setter pris på lengre tilvenning
Foreldrene er positive til forsøket med flere dager tilvenning i fire Lørenskog-barnehager.
Ny i barnehagen
Gul ertesuppe med gresk yoghurt, bacon og erter
En enkel ertesuppe, men husk bløtlegging av ertene over nattet
Det nevroaffektive perspektivet på lek
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
Sandkassa: Fra ørken til oase
Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.
Sandkassa: Idyll og maktmisbruk
Barnehage uten grenser
Trenger 5-åringene sin egen rammeplan?
Omsorg er mer enn omsorg
Sikkerhet ved Bålplassen
Når vi er på tur er det hyggelig med bål, enten det er for å koke mat eller bare for kosens skyld
Har barnehagen din en god matkultur?
Sett av et år til å etablere din barnehages matkultur, er rådet fra høgskolelektor Karen Lassen.
Slik snakker kaninen
Slik snakker katten
Lær deg dyrespråket
Foreldremedvirkning – hvis det passer
Hva innebærer foreldremedvirkning for barnehager og foreldre når uenigheten om innholdet er stor?
Likestillingspedagogikk er en utfordring
Bildebok eller app? Lesing eller speling?
Barnehagen må vere varsam med å svekke aktivitetar som krev aktivt språkleg barn-vaksen-samver.
Det viktige uterommet
Uterommer har en enda større betydning som pedagogisk arena enn vi har antatt
Barnehagen er grunnmuren i barns utdanning
Er innholdet i barnehagen endret at etter at barnehagen ble en del av utdanningsforløpet?
Samtalene i barnehagen
Hvordan lærer barn språk?
Matte i barnehagen
Interessen for matematiske aktiviteter variere veldig blant barna i barnehagen
Apper som digitale verktøy
Toontastic er en app hvor barna kan lage egne digitale fortellinger
Høytleserens pedagogiske renessanse
Jakten på den gode kvaliteten
La være å øve på tall og bokstaver
Høytlesing er kanskje den viktigste starten på leseprosessen.
Kunsten å fotografere
Når barn lærer å fotografere skjer det mange fantastiske ting
Matglade barn som smaker på alt og liker det meste
Digital kompetanse i barnehagen
Barnehagen kan stoppe omsorgssvikt
Digitale verktøy i barnehagens hverdagsliv
Pedagogisk arbeid med iPad
Utfordringer i foreldresamarbeidet
"Du må si til mamma at det ikke er lov til å ha med Pizza i matboksen"
Musikkaktiviteter i barnehagen
Musikk i barnehagen
I barnehagen har vi mulighet til å gi barn musikkopplevelser som de ikke får andre steder
Barn kan! Spirer
Små barn - stort arbeid
Setter pris på godt barnehagearbeid
Har barnehagen din gjennomført et godt prosjekt innenfor de estetiske fagområdene?
Barn kan! Eplekompott
Barn kan! Ertepålegg
Samtale som demokrati
Barn kan! Hjemmelaget kremost
På sporet av gamle dager
Hvordan var det å leve da oldemor eller tippoldefar var barn?
Hønsegård eller barnehage?
Advarer mot å bygge mega-barnehage med små og dårlige utearealer
Barn kan! Majones
Barn kan! - Lunsjmuffins
Muffins er populært, og dette er et godt alternativ til de vanlige kakemuffinsene med mye sukker
Barn kan! Råkostsalat
Barn kan! Rotgrønnsaker
Barn kan! Fiskeburger
Barn kan! Minestronesuppe
Barn kan! Gresskarsuppe med spisskummen og kokosmelk
Barn kan! Hjemmelaget pasta
Gi skolestarterne en god start
Involver barna i planene for hvordan dere skal få til en god overgang mellom barnehage og skole
Hva er kreativitet i barnehagen?
Masseproduksjon av halvfabrikater til jul og andre høytider har ingen ting med kreativitet å gjøre
Økologisk mat i barnehagen
Det er mange gode grunner til å vurdere overgang til økologisk mat i barnehagen.
Fra jord til bord
Hvor kommer potetene fra? Butikken, ja. Men før de kom dit? Og hva med melka, kjøttet og fisken?
15 viktige punkter om mat og måltider
Hvilke prinsipper bør barnehagene følge når det gjelder mat og måltider?
Har Fredrikstad kommune glemt førstespråkets betydning?
Midlene som er tilgjengelige for oss står ikke i samsvar med oppgavene vi er pålagt å utføre
Rognebær i en kopp
I møtet mellom en toåring, en liten plastkopp og en håndfull rognebær, kan Rammeplanen realiseres
Miljølære for barnehagefolk- del 3
«Miljølære for barnehagefolk» er en serie artikler om miljøspørsmål for deg som jobber i barnehagen.
Jente og gutt – likeverdige muligheter?
Pedagoger har for lite kunnskap om naturen
Barn i naturbarnehager har ikke opparbeidet bedre naturforståelse enn andre barn
Dagens foreldre bruker mer tid på barna
Landsdekkende undervisningsopplegg om likestilling
Barnehager over hele landet skal få tilbud om kurs i praktisk likestillings- og likeverdsarbeid.
Lærte mye av likestillingsprosjekt
Utsikten barnehage ville finne ut om de gir like muligheter for jenter og gutter
App’er som pedagogiske hjelpemiddel-del 2
Denne gangen tar vi for oss apper som kan bidra til språkutviklingen og ordforrådet
Anbefalt app
Spennende og fargerike vrimletegninger ført i pennen av Kari Grosmann
Svar til “Sats på de estetiske fagene”
Å satse på de estetiske fagene er nødvendig for å møte barnas måter å være og lære på
Sats på de estetiske fagområdene!
Kartlegg - eller ta konsekvensene!
I denne artikkelen diskuterer forfatteren temaet kartlegging i barnehagen.
Barnehagens matpolitikk
Kvitt dere med "Grandiosakulturen" og skaff barnehagen en matkultur
En likestilt barnehage
I en likestilt barnehage vil alle barn bli møtt på en likeverdig og respektfull måte
Samarbeid hjem -barnehage
Likestilling 2014
Dramatisk møte med kjønn og likestilling
Arbeid med drama kan danne broer mellom barn og voksne og barn imellom
Et innspill til barnehagenes solidaritetsforståelse
Barns verdighet står på spill
Kast alle papirene
Denne artikkelen handler om språkkartlegging av minoritetsspråklige barn.
Hvem får snakke hvor?
Plutselig ”oææh!” over alt!
Bærekraftig utvikling et verdiperspektiv også i forming?
Følelesesskolen: Hvordan kan vi inspirere og involvere foreldre?
Har du prøvd å skape interessante og trivelige foreldremøter med en avslappet atmosfære?
Foreldre som stiller spørsmål ved ting
Har førskolelærerutdanningen et tydelig danningsperspektiv?
Ut på tur, aldri sur
Hvorfor kunst i barnehagen?
Foregangsbarnehage på trafikkoppdragelse
Momarka barnehage i Levanger er en foregangsbarnehage når det gjelder trafikkopplæring.
Fem barnehagefolk om - ”Mobiltelefonforbud?”
Bør det innføres mobiltelefonforbud når barn hentes og bringes til barnehagen?
Økologisk mat i barnehagen
Endring i Rammeplan for barnehagen
Klimasmarte tips til barnehagen
En sjekkliste til klimasmarte tiltak du kan gjennomføre i din barnehage
Barnehagens matpolitikk
Har din barnehage et bevisst forhold til måltidet og hva som serveres?
Sukkerfrie barnehager
Like mange, flere eller færre – grunnlaget for talloppfatning
Udanningsforbundet med debatthefte om kartlegging
Utdanningsforbundet oppfordrer til lokal debatt om kartlegging i barnehagen
Snakk om bildet 6 - Dukkekroken
Snakk om bildet 5 - Gryende konflikt?
Spennende å lage språkesker selv
I mange barnehager blir det brukt språkesker i det tilrettelagte arbeidet med språkstimulering
Begynnende regneferdigheter
Hvordan kan man støtte de yngste barnas gryende forståelse for matematiske begreper?
Matematikkdidaktikk på småbarnsavdelingen
Barns medvirkning forutsetter gode relasjoner
Maurtua barnehage - om hvordan barns rett til medvirkning påvirker arbeidet i barnehagen
Barns rettigheter: øvelse 2
Dette er en praktisk øvelse til arbeidet med menneskerettigheter i barnehagen
Barns rettigheter: øvelse 1
Dette er en praktisk øvelse til arbeidet med menneskerettigheter i barnehagen
Barns rettigheter
Godt læringsmiljø for de yngste
Kvalitet, medvirkning og etikk
Om forholdet mellom barns medvirkning, voksenrollen og kvalitetsdebatten.
Om å spise opp maten sin
Når barna staker ut kursen
En beskrivelse av et prosjekt som ble styrt av barnas initiativ
Feilslått likhetstankegang i barnehager
Det er mangel på kunnskap og kompetane om integrering blant de som jobber i barnehage
Samlingsstunden sett fra et nytt perspektiv
Er det jentene som skal endres?
Språktesting av treåringer avskaffes i Danmark!
Kristendommen beskrevet ut fra Religionens sju dimensjoner
Innføring i Islam for barn
Myter og fakta om menn i barnehager
Er mannen i barnehagen vaktmester, fotballspiller og klatrestativ?
Utviklingssamtale med foreldrene - kommunikasjon på ulike plan
Vær bevisst på den makten som ligger i språket når du skal ha samtaler med foreldrene.
Uterommet og språkutvikling
Lite fokus på likestilling i barnehager
Er det fordi likestilling er et vanskelig tema at det jobbes så lite med dette i barnehagen?
Barneboka og språket
Toddlerlydleker – et tverrfaglig prosjekt
Det digitale bildet som støtte for språket
All utvikling og læring skjer i samspill og kommunikasjon med omgivelsene
Familien og våre røtter
Skap et eget økosystem
I et helhetlig økosystem kan man se fotosyntesen, vannets kretsløp og mye mer
Nokre ting om filosofi i barnehagen
Forfatteren stiller (og besvarer) noen grunnleggende spørsmål rundt filosofi i barnehagen.
Om kunst- og kulturformidling i barnehagen
Oppdragelse, pedagogisk dokumentasjon, lek og demokrati
Det pedagogiske innholdet i natur- og friluftsbarnehager
Hva skjer med læringsinnholdet?
Om hvordan førskolelærere og barn kommuniserer om et naturvitenskaplig fenomen.
Praksisfortellinger
Hvordan kan man bruke praksisfortellinger til å lære om og utvikle arbeidet i barnehagen?
Kartlegging av barn i barnehagen
Førskolelærerstudent Kathrine M. Fagereng skriver om kartlegging av barn i barnehagen.
Kaoslek på ukeplanen?
Førskolelærer og barnevernspedagog Erik Baltzersen trekker inn egen praksis i denne oppgaven.
Tilvenning til barnehagens verden
Hvordan bli barnehagens innhold presentert for barnet i tilvenningsperioden?
Mig. Mus.- Et magisk rom for meningsfull samhandling
Hvor mange tenner har en kråke?
Hvorfor skal vi lese for barn i barnehagen?
Barnehagen skal bidra til at barn får et positivt forhold til tekst og bilde
Foreldremøterefleksjoner
Mitt første bekjentskap med tema foreldremøter var på den kommunale Barnevernskolen i Oslo i 1968
Fem om foreldresamarbeid
Hva mener vi egentlig er det viktigste når det gjelder samarbeidet mellom barnehagen og hjemmet?
Hva bør barnet spise i barnehagen?
Det er vanskelig å gi et enkelt svar på hva alle barn bør spise i barnehagen
Når foreldrene er fulle
Hva gjør du når en av foreldrene møter opp i barnehagen og er full?
Masteroppgave: Om etikk
Data i barnehagen . en masteroppgave
Foreldresamarbeid utenfor normen
Samarbeid eller innblanding?
”Skulle ønske jeg visste om det er greit å være igjen litt når jeg følger sønnen min i barnehagen!
Når foreldre er kritiske på foreldremøter
Er brukerundersøkelser riktig verktøy?
Foreldrerollen sett fra innsiden
En fortelling fra en far som har fått innsikt i hvordan det kan være å arbeide i barnehagen
Barnehagen og den kompetente familien
Stella Nova er en svensk barnehage som møter familien på hjemmebane
I samarbeid og forståelse for barnas beste
Det digitale bildet som støtte til språkutviklingen
Pedagogisk kvalitet i barnehagen
Barns medvirkning – et spørsmål om identitet
Hvordan arbeider dere med medvirkning når barn har forskjellig språk og kulturbakgrunn?
Hvordan barn lærer gjennom å observere andre
Barns læring skjer på mange forskjellige måter avhengig av hva de lærer og i hvilken sammenheng
Lær om barns samspill ved bruk av video
Med video som redskap får vi muligheter til å studere hverdagen helt uredigert.
Hvordan introdusere matematikk i små barns verden i barnehagen?
Lek og lær matematiske begreper på en naturlig måte i barnehagen
Strategier for å verne om og utvikle leken
Peterson barnehage i Moss har utviklet noen strategier for å berike og ivareta leken i barnehagen
Mindre kjefting gir barn et bedre liv
Lille Petter Edderkopp - en gang til!
Hva legger en førskolelærer vekt på når hun eller han anvender drama med barn?
Den viktige overgangen
Eksempel på kommunale planer for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Dokumentasjon er et tvilsomt begrep
Barns bidrag til kvalitet i barnehagen
Barns medvirkning utfordrer
Barns medvirkning - En pedagogisk praksis
Hvorfor skal vi høre på barns meninger?
Når får unger egne meninger? Hvilken kompetanse kreves av voksne lyttere?
Filosofiske samtaler i barnehagen!
Filosof Øyvind Olsholt snakker om de store spørsmål, stilt av de små menneskene.
Musikk og små barn
Les dette essayet og bli inspirert til musikalske sprell i barnehagen!
Filosofi for barn
Å fange læringen
Pedagogisk dokumentasjon er mer enn å henge opp bilder på veggene
Hva er pedagogisk dokumentasjon?
Andre har pult!
Stress smitter
Barn, døden og sorg
Våre saltvannsfisker
Å jobbe med verdigrunnlag i barnehagen
Forutsetninger for å lykkes med tilpasset opplæring i barnehagen – del 4 av 4
Noen momenter om foreldresamarbeid i rammeplan for barnehagen
Vi trenger ikke tid til refleksjon – vi trenger mot!
Refleksjon er kanskje pedagogens viktigste verktøy, men mange sier de mangler tid til refleksjon.